Smkryp

Att bertta och skriva fr att lra i alla mnen

Att skapa spnnande berttelser utifrn fakta, att frbereda berttandet och skrivandet med en research r sjlvklart fr proffessionella frfattare. Hur kan vi i skolan anvnda oss av detta arbetsstt fr att skapa liv i torra fakta? Ls artikel i Handledarskap 3/2011.

Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska

Ls om hur MaketeMetoden kan underltta vgen om en kad mluppfyllelse i svenska och i No-mnen.

Spnnande berttelser...

Att redovisa ett mnesomrde i form av en spnnande berttelse skapar intresse hos hrarna. En berttelse som berr hjlper oss dessutom att minnas faktauppgifter och frst sammanhang bttre. Och... torra fakta brukar inte rcka fr att f mnniskor att tnka och handla annorlunda.

...p olika stt

En berttelse kan gestaltas p olika stt - som en rapp, en dramatisering eller visas p duk i form av ett bildspel eller en rrlig film.

Nationellt resurscentrum fr biologi och bioteknik

Att skriva spnnande berttelser om historiska eller samtida personer ligger nra till hands. Britt-Marie Lidesten som arbetar p Nationellt resurscentrum fr biologi och bioteknik vid Uppsala universitet freslog att vi skulle skriva berttelser om djur, p samma stt - steg fr steg - som nr berttelser om mnniskor skapas.

befolkad_kurva_2093.jpg
Bild: Den befolkade utvecklingskurvan. Pennvssaren
Veronica Grnte & Argument Frlag

Karaktrsschema

Vi hjlptes t att ska fakta och fyllde ett karaktrsschema med uppgifter.

Hinderschema

En grovplanering av berttelsen om myran Myrsan skapades i ett hinderschema.

hinderbana_1_hinder234.jpg
Bild: Hinderschema Makete-metoden/Pennvssaren Veronica Grnte & Argument Frlag

Faktauppgifterna vvdes sedan in i ett lekfullt sammanhang. Berttelsen publicerades i tidningen Bi-lagan nr 3 - 2003.

myrans_vag.png

Berttelser om djur - lek med faktauppgifter

Karaktrsschemat r i frsta hand avsett fr att beskriva en mnniska. Nr vi fyller schemat med fakta om ett djur, en vattendroppe eller kanske en nckros, fr vi tnka ngra extra varv innan vi kommer fram till hur vi ska kunna svara p frgorna.

karaktrsschema218_1_1.jpg


Veronica Grnte & Argument Frlag

Ryggsimmaren

I karaktrsschemat stlls frgor som krver att vi mste frst sammanhanget innan vi kan svara. Vi vljer nu ryggsimmaren som studieobjekt.

dammryggsimmare_andas
Foto: Bioresurs

Anvnder karaktren smink?

Vad svarar vi p det? En lrare i Gislaved som studerade ryggsimmaren lekte med ordet och tnkte att "smink" - kanske kunde vara de glnsande luftblsorna som ryggsimmaren br p ryggen. Vackert skimrande nr den ses underifrn.

Vilken hemlighet har ryggsimmaren?

Kanske r hemligheten att den kan flyga? Ryggsimmaren tillbringar strre delen av sin tid under vattnet - upp och ner - och verkar inte srskilt flygkunnig. Men, nr nden krver det kan den frflytta sig med hjlp av sina vingar. Ingen hade vl trott att detta skulle kunna ske!

4-menings-berttelse  -  Ryggsimmaren

Ryggsimmaren Ryggis var hungrig och letade efter frukost i dammen.
Huvudkaraktren vill ngot srskilt - har ett ml. Frga: Hur ska det g?

D kom en gdda och ville ta upp honom.

Ett hinder gr det omjligt fr huvudkaraktren att n sitt ml.
Ryggis simmade ner till botten s gddan inte kunde se honom.
Hindret fr en lsning.
Gddan simmade ivg och Ryggis fngade ett grodyngel och sg i sig det.
Huvudkarakren nr sitt ml. Lyckligt slut. Svar: S hr gick det.

Frgor och svar blir berttelse

berattar-10-an_hemsidan

Berttar-10:an fr skolan

10 frgor om ett djur blir spnnande berttelse. Berttar-10:an.
9 frgor om ett djur blir spnnande berttelse. Berttar-9:an.

Frstelse av samband

Redan medan vi samlar fakta brjar vi skapa en frstelse fr hur saker och ting hr ihop. Nr vi arbetar tv och tv och smpratar om vilka faktauppgifter som kan passa in under de olika rubrikerna i schemat, kommer frstelse-processen igng. Nr vi "forskar" p detta stt kan vi bara anvnda oss av texter och information som vi frstr innebrden av.

Fakta r utgngspunkten...

Karaktrsschemat ovan innehller mnga frgor. Gott om fakta underlttar berttandet. Fr att pskynda processen - kan eleverna tv och tv ska fakta i en av spalterna: Fysiskt - utanp eller Socialt - omkring. Eleverna delar sedan med sig av informationen till ett annat par. Drefter funderar de ver uppgifterna i mittspalten Psykiskt - inuti. Dr "leker" de med faktauppgifterna som de redan har.

... och sen skojar vi till det en aning

Det r ltt hnt att fantasin drar ivg med oss hr. Viktigt att pminna eleverna om att det r FAKTA som r utgngspunkten i karaktrsschemat. Visst fr vi ocks skoja till det lite, vi frmnskligar ju djuren en aning.

Smkryp

Falu Naturskola

I samarbete med Naturskolan i Falun och Mia Bucht har vi utformat ett arbetsstruktur dr vi byggt vidare p det som redan var helt naturligt fr lrarna p Falu Naturskolan - att hva, iaktta, rita frstoringar, ska fakta och fascineras av smkrypen och deras milj.

Vandringen till sjn - en dramatisk berttelse

Ls berttelsen om skrddaren. Frfattare r Malin Eriksson, r 6, Hksbergs skola. Malin har samlat fakta om djuret och dess milj i ett karaktrsschema. I ett hinderschema har hon grovplanerat berttelsen. Vandringen till sjn

Hksbergs skola

Lrarna Annelie Oscarsson och Frida stlund frn Hksbergs skola utanfr Ludvika deltog i en fortbildningsdag p Falu Naturskola i maj 2006. Tillsammans med sina elever har de sedan prvat arbetssttet.

Annelie och Frida uttrycker sig s hr:

"ALLA klarar nu att skriva en berttelse med en rd trd!

hksberg_2.jpg

Vi har dramatiserat den tillsammans med hinderbanan.

hksberg_3.jpg

Alla vra 50 elever tillsammans i gymnastiksalen!

dscn4396.jpg

Metoden har en lugnande inverkan p eleverna eftersom de knner sig trygga med uppgiften, de vet vad de ska gra. Var och en ges dessutom frutsttningar att utvecklas frn sin egen niv.

dscn4407.jpg

Elever som tidigare haft svrt att fantisera, bertta och skriva blir nu njda med sin berttelse redan efter frsta frsket och vill g vidare. I berttelser som skrevs utan grovplanering i hinderschemat hade eleverna svrare att leva sig in i djurets vrld.

dscn4398.jpg

Vattenskalbaggens ml kunde till exempel vara att g till pizzerian och hindren p vgen hmtades ocks grna frn elevernas egen erfarenhetsvrld - utan anpassning till djurets verklighet. Kombinationen av karaktrsschemat och hinderschemat kade knslan och frstelsen fr djuret och deras levnadsvillkor.

dscn4406.jpg

Det vi spontant sger redan nu r att vi borde ha lrt oss det hr sttet att arbeta lngt tidigare. Vi arbetar med mnesvergripande arbete - SV/NO. Eleverna r flitiga och nyfikna.

hksberg_4_1.jpg

De har verkligen tagit till sig arbetssttet. Eleverna har med hjlp av arbetsmodellen upptckt mnga nya samband i naturen, till exempel nringskedjan - att ta eller tas, behovet av fortplantning och vikten av att ha en bra milj att leva i.

hksberg_6_2.jpg

Nyfikenheten p vriga djur har vckts i och med att vi studerat djuren i vattnet. Att skapa spnnande berttelser med smdjur som huvudkaraktrer har inspirerat bde eleverna och oss!

arne_av_klas.jpgmulle_2_av_viktoria_1.jpgbagge_av_tobias_n.jpg


Berttelserna om djuren blir mer verklighetsfrankrade nr eleverna anvnder karaktrsschema och hinderschema fr sin planering. Vi vet, fr vi har jmfrelsematerial.

dscn4394_1.jpg

ALLA kan nu skriva en berttelse som andra frstr. ALLA klarar att skriva en berttelse med en rd trd. ALLA knner sig njda med sitt reslultat.

hksberg_5_1.jpg

Arbetet blir varken fr ltt eller fr svrt. Elever som redan med ltthet berttar och skriver kan med hjlp av detta arbetsstt utvecklas precis hur lngt som helst. Det r en metod som passar alla frutsttningar och ldrar och som dessutom kan integreras med de flesta mnen.

img_0240_1.jpg

En beskare som kom till vr presentation p skolforums skolutvecklingstorg - 2006 - upplevde att metoden frbereder eleverna fr entreprenrsskap.

img_0244_1.jpg

Jo, det hller vi med om! Problemlsning r utgngspunkten och mlet bde fr entreprenrer och frfattare till spnnande berttelser."

img_0245.jpg

Elevexempel/berttelsebygge:
Skolr 4-6
Vandringen till sjn
Den vlvda dykaren
Skolr 8
Berta Broccoli

Arbetsgngen finns redovisad i Idhftet Berttarteknik. Hftet ingr i serien "Linnlektioner" som Skolprojekt Linn har gett ut med ekonomiskt std av Myndigheten fr skolutveckling, nationella Linndelegationen och Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond.

____________________________________________________________

Makete-metodens material och upphovsrtten

Ja, vad gller? Hur fr vningarna, bilderna och kopieringsunderlagen anvndas?
Ls mera om upphovsrtten hr.

Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications