Att ge respons i skolan

befolkad_kurva_2093.jpg



Bild: Den befolkade utvecklingskurvan - Pennvssaren/Makete-metoden 2002

Med dramaturgins begreppsapparat fr vi  hjlp nr vi samtalar om och ger respons p texter.

Respons elever emellan

Elever kan efter hand trna upp sig i att ge respons p varandras texter. Fljande text skapades efter att vi lekt "g-ver-gatan-leken" dr en uv ville ta sig ver vgen fr att komma till sitt bo. Det var veckan efter sportlovet i rskurs 1.

  • "Det var en gng en uv som hette Uvis. Nr hon skulle till sitt bo hnde nt. Hon kom p flaket p en lastbil. Hon blev jtterdd fr hon trodde att hon kommit till en annans vrld, men hon lyckades att komma av flaket. Hon kom till sitt bo." Linda 7 r

Flera berttelser om uven finns att lsa i Idhftet Berttarteknik/Skolprojekt Linn sidan 9. Ls mera om hur vi arbetade (lekte) p  sidorna 6-11 .

Hur kan vi samtala om texten?

Responskort

Som hjlp fr responsen kan vi anvnda oss av responskorten. Men brja frst med att stlla frgan:

Brja med frgan - "Vilken bild blev tydligast?"

Frga lyssnaren vad hon eller han sg. Be om konkret frklaring. Ett textsamtal dr tv lyssnare ger sin respons blir oftast fullt av liv och lust - det framgr inte riktigt av fljande kortfattade svar:

Olika responsgivare (A, B och C) ser olika bilder:

A - Jag sg nr uven satt p flaket och var rdd. Jag sg att hon satt p en omlad trlda. Det var en vldigt tydlig bild.
B - Den bild som blev tydligast fr mig var att lastbilen var grn. En lastbil frn 50-talet, den liknade en leksakslastbil som min bror hade.
C - Jag sg hur uven skakade, hur rdd hon var. Den grbruna frgen p fjdrarna var tydlig. Jag sg hur vinden blste genom fjdrarna eftersom farten var hg. Jag sg uvens gon ocks. De var mrka och allvarliga. Jag sg uven framifrn hela tiden.

responsfrgor_1229_2.jpg

Frga 1. Jag tycker berttelsen handlar om en uv som blev rdd. Eller... Jag tycker berttelsen handlar om en uv som ville komma hem till sitt bo.
Frga 2. Jag tycker att huvudkaraktren r uven, fr hennes ml var att komma till sitt bo.
Frga 3. Jag tycker att hindret r nr hon kommer p flaket fr d knns det som om hon kanske r p vg ngon annanstans.

responsfrgor_1229_1.jpg

Frga 4. Jag tycker att lsningen r nr hon kom av flaket.
Frga 5. Jag tycker att berttelsen slutar lyckligt. Hon kom till sitt bo.
Frga 6. Jag tycker att det mest intressanta r.

responsfrgor_1229_1_1.jpg

Frga 7. Jag tycker att man kan lra sig att snt som knns otckt kan g ver efter en stund.
Frga 8. Tack fr att jag fick ge respons p din berttelse.

Frfattaren berttar om sina egna tankar

Frfattaren berttar hur hon eller han sjlv tnkte sig berttelsen och bilderna i den.

Dramaturgins begrepp kan p ett naturligt stt integreras redan p ett tidigt stadium och strka responsens effekt. Korten kan efter gemensam trning anvndas av eleverna sjlva. Frgestllningarna inbjuder till ett reflekterande textsamtal dr ett uppriktigt intresse fr textens innehll uppstr ven nr berttelsen endast bestr av fyra meningar.

Ls mera om att ge respons .

Ls mer i Pennvssaren. Kapitel 9 - Att ge respons

________________________________________

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications