Maria Sundberg berättar hur hon och förskolebarnen skapade en saga med hjälp av Berättar-10:an:
Berättar-10:an är ett fristående kopieringsunderlag till skrivhandledningen Pennvässaren.
© Veronica Grönte och Argument Förlag 2002 & 2005
- Utifrån ett kopieringsunderlag, en variant av Berättar-10:an, fick sex barn på min förskola skapa en alldeles egen saga. Barnen, som är 6 år, svarade på frågorna och jag antecknade.
Här finns en förkortad version av berättarstrukturen. Berättar-9:an
Läs - längre ner på sidan - om hur berättelsen skapades i barngruppen.
Se och lyssna här!
Barnens svar i fet stil:
1. Vad heter djuret och var är det?
(Idéer till svaret: I vattnet, på stranden, i trädet, i skogen, på ängen, under en sten, i luften...?)
En katt. I ett hus.
2. Hur ser djuret ut?
(Långa ben, två, fyra, sex, åtta, fjorton ben, spetsig näbb, hårig, stora/små ögon, vingar...?)
Katten är randig, vit och grå. Som förskolans gosedjurskatt.Tassarna är vita och fins. Två tassar fram och två där bak.
3. Vilken årstid är det?
(Hur ser det ut när det är vinter, vår, sommar eller höst.)
Det är vår. Löven börjar komma och det är ljust på kvällen.
4. Vad vill djuret? Mål?
(Hitta mat, finna ett bo, få ungar, komma undan fiender, flytta till annat land, sova...?)
Katten vill ha mat. Den är hungrig.
5. Hinder - Vad kan hindra djuret från att nå sitt mål? Vilka otäcka ljud hörs?
(Rovdjur närmar sig, storm, åska, regn?)
Då hör katten spökljud.
6. Djuret försöker ta sig förbi hindret för att nå målet (nr 7) men misslyckas? Vad gör djuret? Varför misslyckas det?
(Djurets svaghet eller rädsla, fiende, väder... ?)
Katten mjauar och börjar jaga ljuden. Katten blir rädd för han tror att spökena ska döda honom.
7. Lösning. Slutar berättelsen lyckligt eller olyckligt? Sista meningen berättar om hur djuret använder list, styrka, talang - eller får hjälp av någon - för att hindret ska få sin lösning. Djuret når sitt mål.
Men då kommer husse och räddar katten. Katten får sin mat.
B. Återberätta berättelsen med en gång. Uppmana barnen att blunda för att kunna se berättelsen som en inre film. Kanske får historien karaktär av en saga genom att den inleds: "Det var en gång..."
Frågeställningar med förslag på svarsalternativ © Veronica Grönte och Argument Förlag 2002 och 2008
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Maria fortsätter beskriva processen:
- När barnen svarat på frågorna, fick de blunda medan jag berättade sagan med deras ord. Det var stolta barn som lyssnade! De följande dagarna fick varje barn vid olika tillfällen rita en bild till sagan.
- Jag fotograferade varje bild och redigerade i PhotoFiltre innan jag slutligen gjorde en film i PhotoStory. Denna film fick barnen titta på och de var mycket stolta. I denna första version var det jag som pratade till bilderna, men för att utveckla det hela lite till och göra sagan ännu bättre så frågade jag om inte barnen själva ville berätta till bilderna.
Alla barnen nappade på idén. Så med ett headset på huvudet fick varje barn prata in till den bild de hade ritat. De tyckte det var riktigt roligt och resultatet blev toppen. Sagan blev så mycket bättre med barnens röster.
- Barnen har även fått sagan som varsin liten egen bok. De har tittat på sin saga så många gånger att nu kan de den nästan utantill och de är fortfarande lika stolta över sitt mästerverk. Härligt!
Arbetet med denna berättelser ingår i språkutvecklingsplan för förskola, grundskola och gymnasium i Vetlanda kommun. En processinriktad kompetensutvecklingskurs för förskolan - 6 x 3 tim - pågår under 2008.
Kontaktperson: Ingela Nyberg
E-post: ingela.nyberg@vetlanda.se
" Språket är centralt när det gäller att utveckla en människas tänkande, kreativitet och lärande. Att utveckla språket är att utvecklas som person och förstå sig själv och omvärlden, något som är avgörande för utvecklingen av intelektuella, sociala och emotionella förmågor." Ur Vetlanda språkutvecklingsplan sid 3.
Läs Idéhäftet Berättarteknik utgivet av Skolprojekt Linné/Bioresurs
I Pennvässaren förklaras skrivandets hantverk tillsammans med övningar.
Smakprov ur Pennvässaren/Makete-metoden
Argument förlag
Läs en sammanfattning av Makete-metoden.
Dramatisera en kort spännande berättelse
sid 27 - Hinderbanan / övn 11 - Låt barnen dramatisera
Läs en bilderbok och samtala om den
sid 41 - Pelles Nya Kläder
Berätta med hjälp av bildkort och spelplan
sid 44 - Den röda tråden / övn 14 - Spelplan 2 (Kopieringsunderlag)
Berätta en längre berättelse med föremål och spelplan
sid 71 - Berätta med föremål / övn 23 - Spelplan 4 med föremål
Dramatisera Lumumma och Takete
sid 82 - Lumumma och Takete / övn 26 - Saftimprovisation
Låt barnen formulera något mysigt eller roligt som de varit med om
sid 82 - Lumumma och Takete / övn 28 - Lumummaögonblick
Skapa en karaktär av en docka eller ett gosedjur på förskolan
sid 100 - Skapa huvudkaraktär / övn 32 - Skapa en gemensam huvudkaraktär
Låt barnen väva in sina egna leksaker i sagan
sid 69 - Berätta med hjälp av föremål / övn 22 - Berättelse tillsammans
Använd elevernas egna ord för att skapa en berättelse
sid 73 - Förutbestämda ord / övn 24 - Gemensam berättelse
Betrakta ett konstverk tillsammans
sid 181 - För de allra yngsta / 63 - Finn en bild i berättelsen
Lek med ord hämtade från bildkort
sid 24 - Bildkort i textram (Kan göras utan text!) / övn 6 - Bildkort
Skapa en lång berättelse tillsammans
sid 225 - Kapitelberättelse - alla tillsammans / övn 71 - Skapa en lång berättelse
Se en film tillsammans - och samtala om den
sid 308 - Några dramaturgiska begrepp / Askungen - Tsatsiki, morsan och polisen
Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen om en ökad måluppfyllelse.
- - - - - - - - - - - - - -
Berättelsens text och bild © Maria Sundberg och barnen på Ölandsgatans förskola 2008
Berättar-10:an © Veronica Grönte 2002 och 2006.
Läs om hur du kan använda MaketeMetodens material och vad upphovsrätten innebär.
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgiften.
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Senast uppdaterad (28 februari 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications