Pennvässaren finns från 1 febr 2012 att beställa från Studentlitteratur.
När eleverna tränat länge på att berätta och skriva korta berättelser med Gå-över-gatan-idén och kanske även utökat hindrens antal något, är det spännande att bygga lite längre berättelser.
Men, det går också bra att på ett mycket tidigt stadium skriva långa berättelser - om vi gör det tillsammans. En klass med 7-åringar skrev under ledning av sin lärare Astrid Johannsson en lång berättelse där alla i klassen deltog. Året var 1998 och berättelsen skulle bli ett bidrag till bibliotekets tävling med Nallesagor. Här redovisas endast ett urval av teckningarna. Beskrivning av arbetsgången finns förklarad i Pennvässaren, sid 225.
"Det var en gång en nalle som hette Rasmus. Han skulle gå till sin kompis. Hans kompis bodde långt bort. Rasmus fck gå ensam. Han var inte rädd.
Rasmus träffade en grävling. Då var han tvungen att springa så fort han kunde. Det klarade han. Rasmus kom till en mur. Han grävde under muren. En mullvad bodde under muren. Mullvaden hjälpte honom att gräva. Rasmus kom till skogen. Där fastnade han i en fälla. Han skrek: HJÄLP! HJÄLP! Då kom en flicka och hjälpte honom. Fort sprang han därifrån.
När Rasmus gick på vägen stötte han på en bil. Han som satt i bilen tog Rasmus och släpade in honom i bilen. Rasmus passade på att hoppa ur bilen när ingen såg det.
Rasmus kom till en järnväg. Precis när han skulle gå över spåret så kom tåget. Rasmus hoppade på tåget, men han hoppade av igen.
Bild: Skapa en lång berättelse tillsammans/Makete-metoden/Pennvässaren
Rasmus kom till en å. Där hade bron rasat, så han kom inte över. Då hoppade han i vattnet och simmade över ån. Rasmus mötte en hund. Då klättrade han upp i en gran. Rasmus mötte en varg. Rasmus gömde sig under några grenar. Vargen gick sin väg.
Rasmus kom till en äng. Då kom en räv. Rasmus klättrade över staketet, men räven kunde inte hoppa över. Till slut kom han fram till sin kompis. Sen lekte de hela tiden. De åt pizza och tittade på TV."
Astrid Johansson, lågstadielärare i Vaggeryd, reflekterar så här efter processinriktad fortbildning:
"De kurser jag tidigare gått på temat "skrivprocessen" har gett mig några nya idéer. Den här kursen gav mig ett helt nytt sätt att tänka. Varför har jag inte fått lära mig detta tidigare? Jag är nu inne på mitt trettioandra år som lärare." (1998)
Skapa en lång berättelse med hjälp av hinderschema eller dra nytta av dramaturgins hållpunkter, som i berättelsen om Fiskgjusen.
Pennvässaren:
sid 245 - Skapa en lång berättelse tillsammans / övn 75
sid 251 - Utvecklingstrappan - ett första utkast / övn 76
sid 251 - Utvecklingstrappan - en lång berättelse / övn 77
sid 258 - Berättelse utifrån den dramaturgiska kurvan / övn 84
sid 269 - Berättelse utifrån en dramatisk situation / övn 87
sid 273 - Berättelse utifrån en premiss / övn 88
sid 275 - Skrivhjälp - kom-ihåg-lista
Kopieringsunderlag finns till flera av övningarna.
Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen om en ökad måluppfyllelse.
Läs om upplägget av författarskolan här.
Hur kan övningarna, bilderna och kopieringsunderlagen användas?
Läs mera om upphovsrätten här.
Bli provmedlem på Skrivboken.nu - en författarskola för alla åldrar.
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgift.
Översta teckningen och text © Veronica Grönte 2002 och 2007
Teckningar till berättelsen om Rasmus © Elever i år 1 Vaggeryd 1998
Senast uppdaterad (14 september 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications