Sagan om cirkushsten Frosti

Cirkushsten_sid_1_bilder

Layout av Kerstin Kanebrant och datorprogrammet In Print.

Kreativt berttande i trningsskolan

Berttelsen r skapad av fem flickor i 5-6:an, i en trningsskole-klass. Flickorna i gruppen gillade hstar, drfr blev huvudkaraktren i berttelsen just en hst. Hr fljer en beskrivning av hur berttelsebygget gick till.

S hr gjorde vi

Gruppen var helt ny fr mig. Klasslraren fanns med som std och hade frberett genom att stta upp tv stora hstbilder p tavlan, som vi kunde terkomma till medan vi skapade berttelsen. Kopierings-underlaget Berttar-10:an var utgngspunkten.

Berttar-10:an

Berttar-10_anmanniska

Berttar-10:an r ett fristende kopieringsunderlag till skrivhandledningen Pennvssaren.
Veronica Grnte och Argument Frlag 2002 & 2005

Jag berttade fr gruppen att vi skulle skapa en berttelse tillsammans och stllde frgorna i Berttar-10:an, en efter en.  Eleverna svarade. Ibland behvdes en del hjlpfrgor och annat resonemang fr att gra det enklare fr eleverna att svara p frgorna. Jag antecknade och frskte vara trogen elevernas egna formuleringar. Nr de tio frgorna var besvarade fick gruppen lyssna till sin nyskapade berttelse.

Frgor och svar frn Berttar-10:an

Mina frgor och kommentarer i rtt.

Frga 1

- Var hsten r ngonstans? frgade jag.
- Den gr i badet, svarade en av flickorna.

Frga 2
- Vad gr hsten i vr saga?
- En flicka rider.

Frga 3
- Hur ser hsten ut? frgade jag.
- Den r brun och vit.
- Hur mnga ben har den?
- Den har fyra ben och svans.
- Vad hsten gr med svansen?
- Viftar, blev svaret och hittills var det en av flickorna som svarat p de allra flesta frgorna. Jag frskte f alla i gruppen att bidra. Tv av flickorna var helt tysta.

Frga 4
- Vilken rstid r det?
- Vr, blev svaret - och det var naturligt eftersom vren vrmde utanfr klassrummet.

Frga 5
- Vilken tid p dagen r det i sagan?
- Kvll.
- Hur ser man att det r kvll i sagan?
- Solen gr ner, blev svaret.

Frga 6
- Vilket vder r det i sagan?
- Varmt, freslog en av flickorna - och det var verkligen varmt och soligt den dagen som berttelsen kom till.

Frga 7
- Vad lngtar hsten efter i sagen?
- Mamma och pappa.
Pltsligt sger den flicka som inte tidigare deltagit i berttelsebygget:
- Cirkus!
- Jo, hsten r frsts en cirkushst och har kommit bort frn cirkusen bort frn sin mamma och pappa, resonerade jag och flickorna hll med. 
- Vad heter hsten? frgade jag men ingen hade ngot frslag. Vi vnde oss till den andra flickan som nnu inte sagt ngot och klasslraren frgade henne vad hsten som hon sjlv brukade rida p fredagar heter.
- Frosti, svarade hon. Alla de andra i gruppen var med p att cirkushsten skulle heta Frosti.

Frga 8
- Men NU, och s hjde jag rsten... NUUU!!! hnder det ngot otckt i sagan!! Tnk om cirkushsten Frosti inte hittar sin mamma och pappa! Vad r det som hnder i sagan nu?!?!?
- Ledsen. Hon ser inte mamma och pappa. Brjar grta, sa den mest talfra.
En av flickorna som varit tyst vldigt lnge sa:
- Vi grter.
Vi stannade kvar en kort stund i denna knsla och knde med Frosti som var s ensam, ledsen och lngtade.

Frga 9
- Vad gr hsten Frosti nu, nr hon frsker, frsker och
frsker hitta sin mamma och pappa? undrade jag.
- Gr fort, sa en flicka. 
- Mrkt, tillade en annan.

Frga 10
- Hur gr det d till slut? Hittar cirkushsten Frosti sin mamma och pappa? frgade jag.
- Lilla huset.
- Ja, vad underbart, fyllde jag i. Nu r de tillsammans, de r hemma i det lilla huset och vad gr det nu?
- Kttbullar.
- Jo, det r klart att de behver kvllsmat, fortsatte jag. ter de ngot mera, undrade jag.
- Bananer.

Omedelbar terkoppling

Berttelsen var frdig och jag lt flickorna lyssna till den med en gng.
- Det var en gng en hst som hette Frosti. Hon hade kommit bort frn cirkusen....

Ordet "cirkusen" gjorde att flickan som bidragit med "cirkusen" som sitt enda ord utbrast i ett gldjetjut. Jag valde drefter att extra tydligt bekrfta henne och flickan som namngett hsten. Varje gng "hsten" dk upp i berttelsen lste jag: "cirkushsten Frosti".

Fakta och fantasi blandat med personlig erfarenhet

Berttelsen blev en mix av fakta och fantasi. Flickorna beskrev hstens utseende och skapade en milj t den. De vvde ven in sin egen erfarenhet av att lngta efter sin mamma och pappa - och lt hsten gra det samma. Nr jag skrev rent berttelsen band jag ihop hndelsekedjan med ngra egna ord.

Berttelse blir illustrerad bok

Kerstina Kanebrandt/Hargdata, som marknadsfr datorprogrammet INPRINT i Sverige, har gjort layouten till boken. Ls den frdiga berttelsen.

Cirkushsten_sid_1

Berttelsen - en bok till var och en

Med hjlp av datorprogrammet "Inprint" blev berttelsen en bok som eleverna sjlva kunde lsa. Vi tackar   Kerstin Kanebrant fr hjlp med layout.

Skolverkets intensioner- mnesintegrering

"Sprket r av grundlggande betydelse fr lrandet och en vg till kunskap. Genom att lyssna, lsa och skriva tillgnar sig eleven nya begrepp och lr sig tnka och se sammanhang. Tillsammans med andra mnen skall svenskmnet utveckla elevens sprk s att det blir ett fungerande redskap och en grund fr ett livslngt lrande. Svenskmnet syftar drfr ven till att utveckla tnkande, kreativitet och lust att lra."

I spnnande berttelser kan fakta vvas in. Berttelsens form engagerar och faktauppgifterna bidrar till att berttelsen berr. Denna frsta berttelse om cirkushsten inlemmar inte s mnga faktauppgifter, men vi har berttat bde om hstens kropp och om den milj som den befinner sig i. Att bygga en berttelse p faktauppgifter kan utvecklas efter hand.

Vi kan skapa dramatiska/spnnande berttelser och utveckla sprket i ALLA mnen - till kad gldje och kunskap.
Ls mera om hur vi kan bygga berttelser i So- och No-mnen.

Ls mer om Berttar-10:ans mjligheter.

Bekanta dig med Hargdata

aka_bat_240

Ls mera om programmet INPRINT med dess alla mjligheter.

_________________________________________________

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications