Sprkutveckling brjar med berttelsen, och berttelserna mste knnas angelgna.

Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska

Ls om hur MaketeMetoden kan underltta vgen om en kad mluppfyllelse i svenska.

befolkad_kurva_2093.jpg
Bild: Befolkad utvecklingskurva/Makete-metoden/Pennvssaren

Den befolkade utvecklingskurvan

Den "befolkade" utvecklingskurvan har jag konstruerat fr att visa hur den naturbegvade berttaren spontant meddelar sin historia. Nr vi ser kurvan frstr vi direkt. Den svarar mot vr egen naturbegvning, vr egen frmga att kommunicera. Bilden stter fart p vr skrivutveckling.

Berttelsens grammatik

Dramaturgin r retorikens "tvillingsyster". Utifrn dramaturgins och retorikens begrepp skapas en medvetenhet om form och sprk. Vi lr oss ocks att alla texter - oavsett genre - har en brjan, en mitt och ett slut.

Dramaturgin, berttelsens "grammatik", avsljar eller "rntgenfotograferar" den naturbegvade berttarens talang p samma stt som notsystemet visar musikerns begvning, p samma stt som formler och kordinatsystem frklarar matematikerns frmga.

Makete-metoden frklarar berttandets grammatik p ett enkelt stt. Med hjlp av illustrationer och dramavningar underlttas frstelsen av berttelsens struktur och gestaltning. Med hjlp av olika sorters verktyg och nycklar lockas vr inneboende, naturliga berttartalang fram - fr att f hjlp att utvecklas bde som lyssnare, skrivare och lsare.

Mnga teater- och filmskapare menar att det inte r lyckosamt att brja strukturera sin historia efter dramaturgins regelverk fr tidigt i processen - och visst kan det ligga ngot i farhgan att formen d blir viktigare n innehllet. Men, min erfarenhet av barns och vuxnas skrivprocedur r att dramaturgins struktur underlttar och ger kraft till berttelsebygget.

Kanske r detta vad som knnetecknar Makete-metoden allra mest - att berttarverktygen presenteras och anvnds redan p idstadiet.

Mera om dramaturgi.
Vad r det
?
Till vilken nytta
?

Konflikten - Lumumma och Takete

Frklaring av konflikt ndvndighet och funktion med hjlp av symboliska illustrationer. Figurerna Lumumma/Maluma och Takete grs tydliga genom dramatiseringar. (Pennvssaren s 82)

lumumma174.jpg takete175.jpg
Bild: Lumumma (Maluma) och Takete/Makete-metoden/Pennvssaren

Mera om Lumumma och Takete i konflikten och i karaktren.

Hinderbana

Den spnnande berttelsen liknas vid en hinderbana dr lparen i tvlingen har samma drivkraft som huvudkaraktren i berttelsen - eftersom de bda vill ta sig frn start till ml, eftersom de bda kmpar fr att n nda fram till mlsnret. (Pennvssaren s 27)

hinderbanaberg_ny001.jpg
Bild: Hinderbana/Makete-metoden/Pennvssaren

Mera om hinderbanan.

Hinder och lsningar

Spnnande hndelser skapas med hjlp av hinder och lsningar. (Pennvssaren s 29)

Konflikten-bild-harmoni
Bild: Hur skapas en konflikt?/Makete-metoden/Pennvssaren

Mera om hinder och lsningar.

Befolkad utvecklingskurva

Den "befolkade" utvecklingskurvan visar vilket frhllande huvudkaraktren, skurken(frstraren) och hjlten (hjlparen) har till varandra. (Pennvssaren s 263)

befolkad_kurva_2093.jpg
Bild: Befolkad utvecklingskurva/Makete-metoden/Pennvssaren

Textgraf som lslogg

Varje dramatisk berttelse har en huvudkaraktr med ett ml. Fr att bekrfta och befsta denna kunskap kan vi lta elever dokumentera berttelsers struktur och kronologi genom att rita huvudkaraktrens vg mot sitt ml. Jag kallar denna form av lslogg fr "texgraf".

Under hglsning av "Prinsessan som fick trollron" - ur Tomtar och Troll, tecknade elever i skolr 1 fljande textgrafer.

prinsessan-trolloron-ckligmat.jpg
Bild: Textgraf/Makete-metoden 1998

Som instruktion till uppgiften ritade jag frst en egen graf p tavlan. En rak linje betydde att det inte hnde ngot srskilt. En spetsig topp visade att ngot otckt intrffade. vriga hndelser freslog jag att eleverna kunde utforma efter eget tycke. Pennan skulle helst inte slppa papperet, utom vid radbyte - freslog jag.

"Fr man stta kryss nr det r cklig mat?" hojtade en kille, nr vi kommit en bit in i berttelsen. Jovisst kunde man det. Sofie var en av dem som nappade p idn.

prinsessan_trollron2021.jpg
Bild: Textgraf/Makete-metoden 1998

Eleverna skapade snabbt personliga symboler och graderade olika hndelser i sin graf: "Jtteotckt", "lite otckt", "nnu mindre otckt".

prinsessan_trollron1020.jpg
Bild: Textgraf/Makete-metoden 1998

En "spnnande" hndelse tecknades av ngra elever som en rundad form medan den fr en annan fick betyda att ngot "sorgligt" hnt. Det "otcka" frblev spetsigt fr alla.

Vi samtalade eftert om huvudkaraktrens lngtan och ml och om ngra av hindren p vgen. Vad hade prinsessan lrt sig av allt det svra?

Lsprojekt med textgraf i Aneby vren 2008

Elisabet Grnte har ltit sina elever i r 5 skapa en texgraf medan de lser. Textgrafens minnesbilder har fungerat mycket vl nr lsgrupperna berttat om sina bcker fr varandra. (Mera om lsprojektet i Aneby inom kort.)

Hr har en elev tecknat slutet p boken Hjortfot och brjan p Robinsson Kruse.

textgraf-robinson.jpg

Hr har en elev skissat en av berttelserna om Mrten Blom av Hans Bengtsson.
(Ytterligare frklaring till bilden inom kort.)

textgraf-marten-blom.jpg

G ver gatan

Ett enkelt stt att visa berttelsens olika delar - brjan, mitt och slut - r att krympa den till en gatas bredd. Inspirationen kommer frn dramaturgen Ola Olsson. Han anvnde sig av denna komprimerade historia fr att blivande manusfrfattare bttre skulle frst berttelsens struktur.

G-ver-gatan-vningen r i Makete-metoden anpassad och vidareutvecklad, illustrerad med hinder och lsning, fr att passa alla - ven de yngsta. Nr vi skapar en G-ver-gatan-berttelse planerar vi huvudkaraktrens ml redan frn brjan. Huvudkaraktren vill till andra sidan gatan men det blir problem p vgen. Endast fyra meningar behvs fr att bertta. En mening till start, hinder, lsning och ml. (Pennvssaren s 29)

g_ver_gatan__cirkel018.jpg
Bild: G-ver-gatan-vning, linjr och som cirkel. Makete-metoden/Pennvssaren

Mera om berttelsens struktur.

4-meningsberttelser

Korta spnnande berttelser - med endast 4 meningar knns befriande att skapa.

G-ver-gatan-berttelsen med dess fyra meningar kan st som modell och tillmpas p alla typer av dramatiska berttelser. Att inse att huvudkaraktren i alla berttelser gr lngs den rda trden och att trden alltid knyts ihop till slut, skapar en frfrstelse fr berttelsen som fenomen och underlttar bde det egna skrivandet och lsfrstelsen.

4-meningsberttelse med lyckligt slut

Tulpanen som vxte i grsmattan ville sl ut och bli vacker.
Huvudkaraktren vill ngot srskilt - har ett ml. Frga: Hur ska det g?

Men, det var alldeles fr torrt.

Ett hinder gr det omjligt fr huvudkaraktren att n sitt ml.
En dag brjade regnet falla och fuktade jorden.
Hindret fr en lsning.
Tulpanen slog ut och den var rd.
Huvudkarakren nr sitt ml. Lyckligt slut. Svar: S hr gick det.

4-meningsberttelse med olyckligt slut

Tulpanen som vxte i grsmattan ville sl ut och bli vacker.
Huvudkaraktren vill ngot srskilt - har ett ml.
Frga: Hur ska det g?
Men, det var alldeles fr torrt.
Ett hinder gr det omjligt fr huvudkaraktren att n sitt ml.
En dag brjade regnet falla och fuktade jorden.
Hindret fr en lsning.
Tulpanen var p vg att sl ut, men grsklipparen kom...
Nytt hinder utan lsning leder till att huvudkarakren missar sitt ml.
Olyckligt slut.
Svar: S hr gick det.

3-meningsberttelse

Berttarvningen G-ver-gatan blev en Uven-vill-hem-till-sitt-bo-lek i r 1. Alla i 15-gruppen dramatiserade en spnnande berttelse dr uvens nskan var att f flyga hem till sitt bo. Hinder p vgen visade sig som jgaren, helikoptern, ovdret eller som i denna berttelse - rven.

uven-ser-en_-rav.jpg Patrik Florin 1998

Uven ser en rv.
Alla i klassen visste att uvens ml var att flyga till boet.
Det var drfr ondigt att skriva, tnkte frfattaren.
Vi anar i frsta meningen ett hinder som gr att det blir komplicerat fr huvudkaraktren
att n sitt ml. En rv! Hur ska det g?
Flyger ver rven.
Hindret fr en lsning.
6 gg vntar i boet.

Huvudkarakren nr sitt ml. Lyckligt slut. Svar: S hr gick det.


Patrik Florin r 1 p Attarpsskolan i Bankeryd skrev berttelsen 1998. Patrik inlemmade en faktauppgift. En berguv kan verkligen lgga upp till sex gg.

Berttar-10:an // 10-meningsberttelser

Ls 10-menings-berttelsen om humlan. En saga uppbyggd kring fakta, skapad av 5-ringar.

10 frgor om ett djur blir spnnande berttelse//skolan. Berttar-10-an.
8 frgor om ett djur blir spnnande berttelse//skolan. Berttar-8:an.
10 frgor om en huvudkaraktr blir spnnande berttelse.Berttar-10:an/allmn.

Berttar-10:an fr frskolan

10 frgor om ett djur blir spnnande berttelse//frskolan. Berttar-10:an.
Mera om korta berttelser.
Mera om arbetet med berttelser i frskolan.

Meningsfulla textsamtal

Det kan vara svrt fr elever att finna meningsfulla responsfrgor, sdana som lyfter och strker frfattaren tillsammans med sin text. Det r ltt att hamna i ett ostrukturerat personligt tyckande kring innehllet som varken kar frfattarens sjlvknsla eller bidrar till att utveckla texten.

Dramaturgins begrepp kan p ett naturligt stt integreras redan p ett tidigt stadium och strka responsens effekt. Respons-frgekort med fokus p textens form och sprk frenklar textsamtalet. Korten kan efter gemensam trning anvndas av eleverna sjlva. Frgestllningarna inbjuder till ett reflekterande textsamtal dr ett uppriktigt intresse fr textens innehll uppstr - ven nr berttelsen endast bestr av tre eller fyra meningar.

Responskort fr textsamtal

Responskort med korta frgestllningar finns att kopiera. De frenklar den konkreta, beskrivande och personliga responsen. (s. 283) Konkreta exempel ges p hur respons kan g till och hur de olika begreppen kan anvndas. (Pennvssaren s 286)

responsfrgor_inre_nyast027_1.jpg
Bild: Responskort/Makete-metoden/Pennvssaren

Pennvssaren:

Sid 280 - Vad r en bra text?
Sid 280 - Lsupplevelsen och den personliga responsen
sid 283 - Responskortet
sid 285 - Textens sprk och form / vn 89, 90, 91 ,92, 93

verbetonad huvudkaraktr

I Makete-metoden r huvudkaraktrens roll verbetonad.

Konflikten-bild-harmoni
Bild: Hur skapas en konflikt?/Makete-metoden/Pennvssaren

Huvudkaraktrens vg mot ml pongteras stndigt och det r kring huvudkaraktrens lngtan och vandring som hela berttelsen byggs upp. Hndelsefrloppet uppstr kring huvudkaraktrens lngtan efter lsning p sitt huvudproblem. Huvudkaraktren nskar f tillbaka det hon frlorat. Detta vill jag illustrera med bilden.

Det traditionella sttet att planera en berttelse r att frst fundera ver VAD berttelsen ska handla om, vilket budskap berttelsen ska ha, vilken genre den ska uttryckas genom och vem som r mlgruppen. Detta r viktigt och riktigt, men att brja med att vervga allt kan trtta ut vilken nybrjarberttare som helst. Och att endast betona att det mste hnda ngot spnnande i berttelsen, rcker oftast inte heller fr att f till en fngslande historia.

I Makete-metoden fokuserar vi p huvudkaraktren. Vi frkortar startstrckan fr nybrjaren genom att endast frga oss VEM berttelsen ska handla om. Allts - vi  brjar med att skapa en karaktr utan att fundera ver fortsttningen, utan ver att fundera ver budskap och genre. Lite konstigt och oproffsigt?! Jo, kanske det... men det funkar. Detta r Makete-metodens grundbult.

Utifrn huvudkaraktrens egenskaper, talanger, relationer, drmmar, rdslor och hemligheter uppstr en konflikt och en lngtan - ett behov. Mlet formuleras. Berttelsen brjar ta form, den blir till... (Pennvssaren s 249)

Mera om huvudkaraktren.

Hinderbana som cirkel

Berttelsen tecknas som en cirkel - som kan fortstta som en spiral. (Pennvssaren s 236)

cirkel_docka_igelkott187_1.jpg
Bild: Hinderbanan som cirkel/Makete-metoden/Pennvssaren

cirkell-nytt-ml_122k.jpg
Bild: Hinderbanan som cirkel/Makete-metoden/Pennvssaren

Mera om hinderbanan.

Rd trd

Den rda trd (ett kraftigt rtt rep) visar hur berttelsens brjan och slut hr ihop. Trden knyts ihop nr lsaren ftt svar p den "hur-ska-det g-frga" som stlldes i brjan. Den rda trden visar att nr berttelsen r slut r den verkligen slut. ( Pennvssaren s 51)

myrans_vag.png
Bild: Myran Myrsan/Makete-metoden/Idhftet Berttarteknik/Skolprojekt Linn

Mera om den rda trden.

Filma sjlv

Ett bra stt fr att frst berttelsens struktur och rda trd r att sjlv skapa en film dr en huvudkaraktr tar sig frn start till ml. En 1-minuters stumfilm kan vara en lmplig brjan. Tidsbegrnsningen uppmanar till noggrann planering. Budskapet mste n fram. Det r bilderna som ska tala.

Vid klippningen av filmen tvingas vi ta bort ondiga transportstrckor fr att korta ner den till en minut. Vackra eller roliga bilder som inte tillfr handlingen ngot eller inte har med den rda trden att gra mste tyvrr tas bort, det inser vi. Klipperfarenheten kan vi verfra p den skrivna texten. Det vi formulerar blir lttare att flja nr den rda trden r tydlig. Att vga stryka textavsnitt gller ven nr vi skriver. "Kill your darlings"!.

Fr hjlp att planera en kortfilm, skriv ut kopieringsunderlaget "bildmanus fr kortfilm". Ls om hur gymnasieelever i Karlshamn skapat en film.

Spelplaner och bildkort

Korta spnnande berttelser skapas med hjlp av interaktiva bildkort och spelplaner.

eric-spelplan-2.jpg eric-spelplan-7.jpg eric-spelplan-9.jpg

Mera om bildkort och spelplaner.

Karaktrsschema

Presentation av huvudkaraktr att skapa en trovrdig rollfigur i. (s. 96) Karaktrsschemat har plats fr korta anteckningar i anslutning till de olika rubrikerna. Det finns ven vissa "hjlp-ord" fr att underltta fr eleven att komma igng att skriva. De de tre klassiska rubrikerna "fysiskt", "psykiskt" och "socialt" kallas ven "utanp", "inuti" och "runt omkring" - en frenklande id hmtad frn Lasse Ekholms bok Skrivboken. Ls om hur karaktrsschemat anvnds i berttelsen om myran Myrsan.

karaktrsschema218_1_1.jpg
Bild: Karaktrsschema/Makete-metoden/Pennvssaren

Fr de yngre eleverna kan det vara enklare att svara p frgor. Hjlpord finns vid vissa frgor fr att f igng tankarna och underltta skapandet av karaktren. Hr visas halva karaktrsschemat. (Pennvssaren s 99)

karaktrsschema_yngre019_1.jpg

Bild: Del av karaktrsschema/Yngre elever/Makete-metoden/Pennvssaren

Mera om karaktrsschema.

Hinderschema

Presentation av ett hinderschema - ett "berttelseskelett" - att grovplanera berttelsen i. Ett enkelt stt att komma igng och att frbereda den muntliga eller skriftliga berttelsen. Schemat frklarar att saker och ting mste ske i en srskild ordning fr att skapa mening i berttelsen. Rutorna i hinderschemat symboliserar att berttelsens scener eller "klipp" kan placeras ttt intill varandra utan att ngra frklarande mellanled - som: "och sen s" ... "och d s" ... ( Pennvssaren s 217)  Ls/skriv ut sammanfattning som pdf.

hinderschema_nyskrivet207_1.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren

Hinderschema - spelfilmens struktur

Hinderschema med pauser gr att hindret efter pausen verraskar. P det sttet bygger man upp dramatiska spelfilmer fr att publiken ska f vila i pausen och hinna tnka. Ls om hur hinderschemat anvnds i berttelsen om myran Myrsan.
Skriv ut en sammanstllning av filmberttelsens struktur.
Ls artikel av Nils Fagerberg i Datorn i utbildningen nr 2.2006

hinderschema_myrsan_75k.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren 2002

Hinderschema - med endast ett hinder

hinderbana_1_hinder234.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren

Ovanstende hinderschema r en kombination av hinderbanan och hinderschemat. Endast ett hinder och en lsning mellan start och ml. Detta kortfattade schema rekommenderas fr de yngre att brja med. Klicka hr fr att skriva ut schemat. (Pennvssaren s 216)

Mera om hinderschema.

Berttelseskelett fr "ktt p benen"

Berttelsens skrivs klar med hjlp av anteckningarna i hinderschemat. Fler faktauppgifter hmtas frn karaktrsschemat och vvs in och gestaltas i berttelsen. Ls om hur hinderschemat anvnds i berttelsen om myran Myrsan

Mera om att bertta om naturen.

Karaktrsschema + hinderschema = berttelse

Ls Malin Erikssons berttelse som grovplanerats i karaktrsschema och hinderschema. Vandringen till sjn.

Mera om naturen - Gymnasiesrskola filmar laxen i Mrrumsn.

Grundlggande begrepp

Dramaturgins grundlggande begrepp frenklar det gemensamma samtalet och analysen kring skrivna texter - och spelfilmer. (Pennvssaren s 285, 308)

Saga och film analyseras parallellt

Enkla jmfrelser visar hur uppbyggnaden av berttelser och saga liknar strukturen i en spelfilm - tex en actionfilm - dr hinder och lsningar avlser varandra under huvudkaraktrens vg mot ml. Berttelsen frklaras ven med hjlp av en utvecklingstrappa. (Pennvssaren s 39, 248, 320)  Ls/skriv ut sammanfattning som pdf.

hinderbanaberg_ny001.jpg
Bild: Hinderbana/Makete-metoden/Pennvssaren

En sknlitterr bok kan analyseras p samma stt som en spelfilm. (Pennvssaren s 295)

Mera om saga och film.
Mera om skolbio.
Skriv ut en sammanstllning av filmberttelsens struktur.

Spelfilmens bilder blir gestaltning med undertext

Nr vi arbetar med Makete-metoden utnyttjar vi bildkort men ocks stillbilder frn spelfilm fr att trna upp frmgan att beskriva "objektiva" bilder p ett fotograferande stt. Vi "mlar av" filmklipp med vra ord och snder ver dem till mottagaren, som modellen nedan visar. De gestaltade texterna rymmer en un-dertext som vi med hjlp av responsfrgor trnar oss att upptcka och dra upp till ytan.

undertext008_1_1.jpg
Bild: Hur hittar vi undertexten? Makete-metoden/Pennvssaren

Genom att vi arbetar med gissningslekar nr vi sker efter tomrummen i varandras texter skapas intres-santa och meningsfyllda textsamtal.  Nr vi frstr vad en undertext r och nr vi sjlva med hjlp av uppgiftskort kan skapa sdan i vra texter var vi upp vr medvetenhet och samtidigt vr lsfrstelse.

Nr vi brjar ana vad det innebr att vara medskapare i en text som vi hr, lser eller ser - blir vra textsamtal mer och mer utvecklande. (Pennvssaren s 159)

Mera om gestaltning.

Renodling av olika texttyper

Korta vningar presenteras som srskiljer och renodlar beskrivande och vrderande texter, eller mjuka Lumumma-texter och hrda Takete-texter. (Pennvssaren s 119, 130)

Takete: Regnet piskar i asfalten. Spitzi Tjrv str i sin kiosk och vntar p kunder. Hon firade sin 44-rsdag i torsdags. Spitzi r kortklippt och hennes spikraka frisyr pekar t alla hll.

Lumumma: Solen str hgt p himlen. Bjrkens grenar vajar lngsamt. Elin sitter i sanden vid vattenkanten. Hon har nyss fyllt fem r. Elins ansikte r runt. Hret r lngt och lockigt.

Mera om gestaltning.

mnesintegrering - Svenska / So / No

Frklararing kring hur dramaturgin kan bli till hjlp fr oss nr vi berttar och skriver fr att lra inom olika mnesomrden men dramaturgin hjlper oss ocks nr vi lever och reflekterar ver vra liv. (Pennvssaren s 260, 262, 264)

lumummatakete__vg_112k.jpg
Bild: De tre viktigaste karaktrerna i den dramatiska berttelsen/Makete-metoden/Pennvssaren

Mera om mnesintegrering Svenska/So.
Mera om mnesintegrering Svenska/No.

Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om frfattarskolan utan avgift.
MaketeMetodens
frfattarskola. Helg- och sommarkurser i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications