Allt blir berättelser

brandbilen_i_bilen_stefan

I läroplanen för förskolan (LPFÖ 98) står följande:

"Språk och lärande hänger oupplösligt samman
liksom språk och identitetsutveckling.
Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje
barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnens
nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen."

Mariebo förskola i Jönköping

På Mariebo förskola i Jönköping låter Carina Dahlin och Anita Eskengren berättelsen fungera som en röd tråd - en trygghet och glädje i arbetet.

På olika sätt berättar barnen fantasihistorier eller berättelser där fakta vävs in.

Mariebo-frskola-1_2 mariebo-frskola-2_1.jpg

Kan man göra film med fyraåringar?

Kan man göra film med fyraåringar? undrade Carina Dahlin, för ett år sedan. Hon hade under många år arbetat med datorer i förskolan och ville lära sig redigera film.

agera.jpg
Det var bara att prova, tyckte hennes kollega Anita Eskengren.
Läs artikel i tidningen Förskolan om hur berättelse blir film.

filma.jpg

Läs i Idéhäftet Berättarteknik/Skolprojekt Linné - om hur barnen berättar och skapar film med naturen som utgångspunkt. Barnens egna erfarenheter är utgångspunkten för lärandet.

Barnens egna sagor

Barnens egna sagor och berättelser sätts i centrum och ger på ett roligt och kreativt sätt bidrag till en allsidig verksamhet.  Ämnesområdena har varit natur, matematik och fantasi.

karl-oskar_blir_till_b.jpg

Arbetet med att skapa en filmsaga börjar med att barnen får gå ut i skogen, en miljö som är ypperlig för att fantisera ihop berättelser.

elma_b.jpg

Skogen ger inspiration

Filmerna handlar om sagofigurer som barnen upptäckt i skogen. Målet är att göra barnen delaktiga så att de får uppleva att berättelserna som skapats är deras. Ett tema/projekt kan pågå länge och växa med barnen.

elmadockan_b.jpg
Ett naturföremål har fått kläder och namn. Elma.

springer3_b_2.jpg

Fantasi blir motion

Barnen fantiserar. Hur fort kan Gumman Elma springa?

scenen_b.jpg agera1_b.jpg

Bildmanus

Barnens eget skapande när filmberättelserna planeras är viktigt och blir en naturlig del i lärandet.

filmkarta_b.jpg

Med hjälp av en filmkarta planeras filmen scen för scen.

filmkarta1_b.jpg

Filmen redigerades tillsammans med barnen.

inbjudan_1_b.jpg

Premiär!

Barnen berörs över naturen och vill veta mer

kottdjur_b.jpgtrdskapande_b.jpg
Barnen funderar över hur olika djur lever och vad de och människorna kan hitta att äta i naturen. De vill veta vad saker i skogen heter och vad det kan användas till.

Efter allt letande efter sagofigurer i skogen har barnen blivit betydligt mer medvetna när de ser sig omkring i naturen.

Att jobba så här ger otroligt mycket, menar Carina och Anita, och att hela tiden befinna sig i en process tillsammans med barnen är stimulernade och utvecklande för alla inblandade.

Under läsåret 200-2001 deltog Carina Dahlin och Anita Eskengren i en processinriktad kompetensutveckling kring Makete-metoden.

Mariebo förskola tar emot studiebesök.
Läs mer om förskolan här.

Kontakta:
Carina Dahlin: dacar@edu.jonkoping.se
Anita Eskengren: eskan@edu.jonkoping.se
036-108186

Vill du också skapa en digital berättelse eller film? Se instruktionsfilmer och ladda ner program här.

Flera övningar för förskolan i Pennvässaren

pennvassaren1.jpg

Dramatisera en kort spännande berättelse
sid 27 - Hinderbanan / övn 11 Låt barnen dramatisera

Läs en bilderbok och samtala om den
sid 41 - Pelles Nya Kläder

Berätta med hjälp av bildkort och spelplan
sid 44 - Den röda tråden / övn 14 Spelplan 2 (Kopieringsunderlag)

Berätta en längre berättelse med föremål och spelplan
sid 71 - Berätta med föremål / övn 23 Spelplan 4 med föremål

Dramatisera Lumumma och Takete
sid 82 - Lumumma och Takete / övn 26 Saftimprovisation

Låt barnen formulera något mysigt eller roligt som de varit med om
sid  82 - Lumumma och Takete / övn 28 Lumummaögonblick

Skapa en karaktär av en docka eller ett gosedjur på förskolan
sid 100 - Skapa huvudkaraktär / övn 32 Skapa en gemensam huvudkaraktär

Låt barnen väva in sina egna leksaker i sagan
sid 69 - Berätta med hjälp av föremål / övn 22 Berättelse tillsammans

Använd elevernas egna ord för att skapa en berättelse
sid 73 - Förutbestämda ord / övn 24 Gemensam berättelse

Betrakta ett konstverk tillsammans
sid 181 - För de allra yngsta / 63 Finn en bild i berättelsen

Lek med ord hämtade från bildkort
sid 24 - Bildkort i textram (Kan göras utan text!) / övn 6 Bildkort

Skapa en lång berättelse tillsammans
sid 225 - Kapitelberättelse - alla tillsammans / övn 71 Skapa en lång berättelse

Se en film tillsammans - och samtala om den
sid 308 - Några dramaturgiska begrepp / Askungen - Tsatsiki, morsan och polis

Skrivarkurs

Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvässaren ges ut på Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nästa nivå!

Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications