En krnika av Tore Persson, Skolvrlden 2002

Reaktioner

Sllan har ngon av mina krnikor resulterat i s mnga mejl som den frra om farorna med berm. Flera lsare pekar p att berm, precis som kritik, mste motiveras. Man mste tala om varfr ngot r bra. "Berm svl som kritik tycker jag r viktigt nr det r sakligt grundat utifrn iakttagelser - ovisshet r alltid stressande", skriver en lrare.

Speciellt ambitisa flickor har svrt att ta till sig berm, skriver en annan: "De har ltt att se det som ogrundat, som om de hade duperat lraren. Inte sllan kan det spda p deras bristande sjlvknsla till sjlvfrakt."

En "purfrsk lrare" skriver att hon funderar mycket ver hur eleverna ska lra sig att sjlva ta ansvar fr utvrderingen av den egna insatsen. Hon upplever att eleverna r alltfr beroende av lrarens bedmning, och hon skulle vilja att de i strre utstrckning slppte beroendestllningen (vad gller berm) som de har till lrarna.

Hon fortstter: "Men... jag mrker sjlv hur jag, d jag blir verlycklig ver att de har fattat, skriker ut berm: Gud, vad duktiga ni r!".

Flera mejl har kommit frn lsare med egna erfarenheter av Marshall Rosenberg och hans Non Violent Communication som jag refererade till. Tack fr dem! Ni har gett mig massor med uppslag fr framtida artiklar!

Ett mejl tipsade om en annan amerikan, Alfie Kohn, som ocks hon har forskat och skrivit om berm.

Kohn menar att bestraffning och berm r tv sidor av samma mynt, nmligen ett frsk att manipulera beteendet. Vid ett experiment fick tre grupper av barn dricka en fr dem oknd dryck (kefir). Ena gruppen fick dricka utan vidare kommentarer, den andra fick versvallande berm fr att de drack och den tredje gruppen fick godsaker ifall de drack tillrcklig. De som fick berm eller godis, drack mer n den frsta gruppen. Men efter en vecka hade berm- och godisbarnen tappat intresset fr kefir. Den frsta gruppen gillade drycken lika mycket som tidigare och i vissa fall mer.

Fr ver det hr till lsinlrning eller matematik eller vad som helst!

Kohn menar att ju mer man vill gra ngot, desto destruktivare r berm och belningar. Motivation mste vxa inifrn. Att frska kortsluta processen genom belningar och berm r ineffektivt och till och med kontraproduktivt.

Implikationerna fr betygens vara eller inte vara r givna, men Kohn fr sitt resonemang vidare. I en artikel i Harvard Business Review ifrgastter hon svl bonus och miljonlner fr nringslivstoppar som individuella prestationslner fr vanliga lntagare.

Vore det inte p sin plats med ett litet forskning? Det skulle vara mycket intressant att jmfra resultaten i skolor som tillmpar olika system fr lnesttning.


Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications