Krnika av Tore Persson, Skolvrlden, oktober 2002

Berm r viktigt

Lrare ska uppmuntra, rektorer ska sga vnliga saker. Men det finns en baksida.

Jag var duktig i skolan och jag lskade det berm jag fick. Det blev som en drog, och jag ville bara ha mer. Okej, jag fick bra betyg, men jag knde mig aldrig tillfreds. Ibland poppar beteendet upp igen. Brjar jag med ngot nytt och det gr bra, knner jag ganska snart pressen att det ska g nnu bttre. Bror Duktig sticker fram sitt fula tryne och frstr njet.

En bekant till mig drar igng det ena projektet efter det andra. S fort hon blivit bra p just den saken, hoppar hon av och stter igng med ngot annat. Frst var det keramik, sedan teater, sedan fiol och till sist akvarellmlning. Hon knner sig bara lugn nr hon kunde verraska frn underlge. S fort hon fr berm r det slut p det roliga.

Marshall Rosenberg r psykolog frn Amerika och grundare av ngot som kallas Non Violent Communication, ett frhllningsstt som tillmpas p mnga skolor ocks i Sverige. Hromveckan talade han p Lrarhgskolan i Stockholm.

Rosenberg varnade fr berm: Det r lika illa som kritik och mer vanebildande.

Men r inte berm bra fr stmningen p en arbetsplats? Varenda fretagsledare har ftt itutat sig att positiv kritik lyfter produktionen. Blir inte betygen bttre med bermmande lrare? Jo, sa Marshall Rosenberg, men det fungerar bara en kort tid. Tills folk genomskdar bermmets manipulativa karaktr.

Om man sger: "Det gjorde du bra", s tar man sig rtten att bedma en annan mnniska. Att ge berm blir ett stt att utva makt. Visst ska man uttrycka uppskattning och gldje ver ngot som har blivit gjort, men om syftet r att pverka en annans beteende i en viss riktning (ka produktionen, hja betygsnivn), d r det manipulativt, varnar Rosenberg.

Vad ska man gra som lrare istllet?

Jag ska inte hr frska beskriva Non Violent Communication. Men s mycket frstod jag av Rosenberg att en bra brjan r att utg frn konkreta iakttagelser och drifrn g till sina egna knslor. Att inte bara sga att ngot r bra, utan peka p vad det r man har lagt mrke till (frgerna p en teckning, ordvalet i en uppsats) och sedan bertta vilken inverkan det har p en sjlv (jag blev glad, jag knde mig inspirerad, jag blev gripen).

Rosenberg tror att man med rak kommunikation kan n en fredligare och krleksfullare vrld utan manipulation. Jag hoppas han har rtt. Sjlv misstnker jag att det i vra sociala gener ligger inprogrammerat en stor dos av oskerhet som gr att vr sjlvuppfattning blir beroende av vad andra tycker om oss.

Drav denna djupa lngtan efter uppskattning, och drav denna frdande kraft som finns i berm och dess fula kusin smicker.


Giraffsprkets fyra steg

1. Beskriv vad du observerar - utan att tolka eller dma.
2. Beskriv vad du knner - utan att intellektualisera eller analysera.
3. Frsk identifiera och uttryck dina behov - varfr vcktes dessa knslor hos dig?
4. Bertta vad du nskar i konkret handling av den andre.


Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications