Tistelfjäril. Foto: © Ett myller av liv - Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik vid Uppsala universitet
På Ljungbyhedsskolan i Klippan arbetade klass 2a med NTA-lådor. Eleverna hade parvis ansvar för varsin fjärilslarv. Klassens lärare, Annika Lilja, skapade tillsammans med de 18 eleverna en berättelse om tistelfjärilslarven Sonnik.
Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen om en ökad måluppfyllelse i svenska.
Modell av en fjärlis utveckling kan beställas från Hands-on Science.
Berättelsen om fjärilslarven skrevs gemensamt. Kopieringsunderlaget Berättar-10:an var utgångspunkten. Berättelsen skapades i maj, men långt in på höstterminen pratade eleverna fortfarande om fjärilen och sin berättelse.
Fler idéer för att skapa berättelser utifrån Berättar-10:an och Berättar-20:an.
Sonnik sitter i ett träd vid en äng där det växer maskrosor. Han klättrar omkring i trädet samtidigt som han spinner silkestrådar. Sonnik är avlång. Han är svart med gula streck och ganska tjock.
Solen lyser. Blommorna och växterna börjar gro och slå ut. Solen står högt på himlen. Solen värmer och det är alldeles vindstilla.
Sonnik längtar efter att få överleva och bli en fin tistelfjäril och spinna silke - och flyga över ängen i sommar. Han gömmer sig under trädens blad och spänner upp sin borst så inga fåglar vill ta honom.
Plötsligt börjar hela trädet skaka, bladen ramlar av och Sonnik ser två barn som klättrat uppför trädet på jakt efter honom. Sonnik blir rädd och undrar hur kan ska klara sig. Han ser ett litet hål i trädet, skyndar sig dit och kryper in. Här ska han spinna sin silkesknapp, hänga i J-form och förpuppas i lugn och ro.
Tistelfjärilen Sonnik kryper (efter några veckor) ur sitt hål, ser den fina blomstrande ängen och flyger över blommorna.
_________________________________________________________________________
Skriv ut Berättar-10:an som kopieringsunderlag.
Det speciella med Berättar-10:an (Makete-metoden) är att svaren på frågorna utgör en dramatisk berättelse.
Berättelsen är klar direkt och någon bearbetning behövs inte.
Det speciella är också att det till varje fråga finns förslag på svar att välja bland eller att inspireras av.
Läs mera om Berättar-10:an och Berättar:20:an.
1a. Vad heter huvudkaraktären = HK?
Sonnik
1b.. Var är huvudkaraktären? (I vattnet, på stranden, i skogen, i trädet, under en sten, i luften...?)
Sitter i ett träd vid en äng där det växer maskrosor.
2. Vad gör huvudkaraktären? (Simmar, springer, flyger, ålar sig fram, letar mat, äter, matar sina ungar, sover, flyger..?)
Han klättrar omkring i trädet samtidigt som han spinner silkestrådar.
3. Hur ser huvudkaraktären ut? (Långa ben, två, fyra, sex, åtta, fjorton ben, kroppdelar, form på näbb, hår ögon öron, mun, vingar , färg...?)
Sonnik är avlång. Svart med gula streck och ganska tjock.
4. Vilken årstid är det? (Hur ser vi att det är sommar, vinter, höst eller vår? Tänk att du filmar en sekund - skriv av filmen!)
Solen lyser. Blommorna och växterna börjar gro och slå ut.
5. Vilken tid på dygnet är det? (Hur ser eller hör vi att det är morgon, middag, eftermiddag eller natt...?)
Solen står högt på himlen.
6. Vilket väder är det? (Hur ser eller hör vi att det är storm, vindstilla, regn, åska, hagel, sol, varmt...?)
Solen värmer och det är alldeles vindstilla.
7a. Vad längtar huvudkaraktären efter? MÅL? (Hitta mat, finna ett bo, bli stor, få ungar, fly fiender, fly oväder, sova...?)
Sonnik längtar efter att få överleva och bli en fin tistelfjäril och spinna silke - och flyga över ängen i sommar.
7b. Vad gör huvudkaraktären för att börja ta sig mot sitt mål?
Han gömmer sig under trädens blad och spänner upp sin borst så inga fåglar vill ta honom.
8. HINDER! Huvudkaraktären får problem! Otäcka ljud hörs! Vad stoppar huvudkaraktären att nå sitt mål? (Rovdjur närmar sig, barn kommer närmare, storm, bil bromsar in, åska, regn, hagel..?)
Plötsligt börjar hela trädet skaka, bladen ramlar av och Sonnik ser två barn som klättrat uppför trädet på jakt efter honom.
9. LÖSNING! Hur lyckas HK ta sig förbi hindret och komma närmare målet? (Flykt, list, snabbhet, gömställe, rätt sorts väder, mat på oväntat ställe, djur eller människa som hjälper till..?)
Sonnik blir rädd och undrar hur kan ska klara sig. Han ser ett litet hål i trädet, skyndar sig dit och kryper in. Här ska han spinna sin silkesknapp, hänga i J-form och förpuppas i lugn och ro.
10. Nu har huvudkaraktären nått sitt MÅL. Slutmening. Måla en bild av miljön där HK är. Vad gör HK nu?
Tistelfjärilen Sonnik kryper ur sitt hål, ser den fina blomstrande ängen och flyger över blommorna.
Frågeställningar med förslag på svarsalternativ © Veronica Grönte och Argument Förlag 2002 och 2008
_____________________________________________________________________________
Ja, vad gäller? Hur får övningarna, bilderna och kopieringsunderlagen användas?
Läs mera om upphovsrätten här.
_____________________________________________________________________________
Läs mera om hur vi kan arbeta med småkryp och den dramatiska berättelsen.
Finns att beställa genom Hands-on Science.
Groda och myra
Skalbagge och fjäril
Nyckelpiga och mask
Modellerna finns att beställa genom Hands-on Science.
__________________________________________
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgiften.
Senast uppdaterad (28 februari 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications