Pennvässaren finns från 1 febr 2012 att beställa från Studentlitteratur.
Ett boklöv rullar ut ur sitt skal.
Snabbt och lätt.
Ett riktigt löv - ett riktigt träd, redan från början.
Svara på 10 frågor och strax finns berättelsen där.
Den duger precis som den är,
hel och vacker i sin form, just så som det nyutslagna trädet.
Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen mot en ökad måluppfyllelse.
Berättar-10:an är ett fristående kopieringsunderlag till skrivhandledningen Pennvässaren.
© Veronica Grönte och Argument Förlag 2002 & 2005
• Berättar-10:an hjälper dig att skriva en dramatisk berättelse utan ansträngning.
• Berättar-10:an låter dig förstå att en berättelse kan vara intressant trots att den är kort.
• Berättar-10:an gör det enkelt att gestalta karaktär och miljö.
• Berättar-10:an fungerar som inspiration när idéerna tryter.
Om vi använder Berättar-10:an och tänker att vi skriver ett filmmanus,
kan vi hjälpa eleverna att förstå hur man skapar undertext
och denna medvetenhet kan förbättra läsförståelsen.
4. Vilken årstid är det? Höst. Var din egen regissör, fixa en höstbild.
Och då kan vi, om vi vill, stryka ordet höst, för det finns ju där mellan raderna
Längre ner på sidan kan du skriva ut 4 kopieringsunderlag och få idéer om användningsområden.
Myran Myrsan är utanför stacken och springer omkring.
Hon är brun, har två midjor och ett stort huvud.
Linnéan doftar. Solen står högt på himlen.
Det torra gräset knastrar under Mysans snabba kropp.
Hon vill att den trasiga stacken ska blir hel igen
och hon hjälper till att reparera den.
Myrsan börjar gå för att leta efter ett riktigt stort och fint barr.
På vägen dit tar en gammal man tar plötsligt ett hårt tag i henne! Hjälp! skriker hon.
Och Myrsan vet precis vad hon ska göra,
hon sprutar ut sitt gift och mannen springer därifrån
medan han vrålar så det ekar långt in i skogen.
Myrsan hittar strax ett riktigt kraftigt och vackert barr,
släpar hem det och lägger det på rätt plats i stacken.
Presentation av huvudkaraktären (ett djur) och miljön. Vilket mål har huvudkaraktären?
1. Vad heter huvudkaraktären (HK)?
Myran Myrsan
2. Var är HK?
är utanför stacken.
3. Vad gör HK?
Hon springer omkring.
4. Vilken årstid är det?
Linnéan doftar.
5. Vilken tid på dygnet är det?
Solen står högt på himlen.
6. Vilket väder är det?
Det torra gräset knastrar under Myrsans snabba kropp.
7. Vad längtar HK efter? MÅL?
Hon vill att den trasiga stacken ska blir hel igen och hon hjälper till att reparera den.
7b. Vad gör HK för att börja ta sig mot sitt mål?
Myrsan börjar gå för att leta efter ett riktigt stort och fint barr.
Problem. Ett hinder uppstår. Det kan hindra huvudkaraktären från att nå sitt mål.
8. Hinder! Vad stoppar HK att nå sitt mål?
En gammal man tar plötsligt ett hårt tag i henne! Hjälp! skriker hon.
Huvudkaraktären når sitt mål (lyckligt slut) eller kommer så nära det går - men ändå inte ända fram (olyckligt slut).
9. Lösning.Hur lyckas HK ta sig förbi hindret och komma närmare målet?
Och Myrsan vet precis vad hon ska göra, hon sprutar ut sitt gift och mannen springer därifrån
medan han vrålar så det ekar långt in i skogen.
10. Nu har HK nått sitt mål. Måla en bild av miljön där HK är. Vad gör HK nu?
Myrsan hittar strax ett riktigt kraftigt och vackert barr,
släpar hem det och lägger det på rätt plats i stacken.
Läs mera om Myran Myrsan. Om berättelsen som pedagogiskt verktyg.
Berättar-10:an hjälper författaren att gestalta karaktär och miljö. Läs mera om gestaltning.
Använd Berättar-10:ans frågor som utgångspunkt vid textsamtalet.
Fler tankar och idéer kring respons.
Kapitel om respons i Pennvässaren sid 138 och 279.
Berättar-10:an - skriv om en människa. Alternativ: Berättar-10:an/människa.
Berättar-10:an - skriv om ett djur. Alternativ: Berättar-10:an/djur.
Berättar-9:an - skriv om ett djur.
Berättar-9:an - skriv om en människa.
Berättar-6:an - skriv om en människa.
Berättar-20:an - skriv om en människa i ett land.
Berättar-20:a - skriv om ett djur/3 hinder.
Berättar-25:a - skriv om en människa i ett land.
Skriv ut de 4 varianterna av Berättar-10:an på en gång.
Elever i årskurs 2 skapade berättelse om fjärilslarv.
Två berättelser; Kalle i verkstaden och Fredrik på stranden. Läs dem här.
Klicka för att ana originalet till Fredrik på stranden och Kalle i verkstaden.
Klicka här för att läsa berättelsen om Uchenna i Nigeria.
Ytterligare en berättelse om Ngobo i Tanzania, skriven av en vuxen.
Berättelsen om Hans.
Berättelsen om Simon.
Berättelsen om Signe.
Berättelsen om mannen som plockade blommor.
Låt berättelsen växa fram medan frågorna besvaras.
Låt eleverna arbeta enskilt, två och två eller var själv sekreterare och låt gruppens idéer utvecklas medan du antecknar.
Gläds över hur snabbt och lätt det kan vara att få till en riktigt bra historia!
Hjälpfrågor förkortar startsträckan!
1. Samla fakta om huvudkaraktären i ett karaktärsschema.
2. Berättar-10:an. Utgå från fakta om karaktär och miljö och svara på frågorna. En mening som svar på varje fråga.
3. Låt eleverna arbeta en och en eller två och två.
4. Gå vidare med berättelseskelettet på olika sätt:
A: Återberätta historien för andra elever utifrån anteckningarna i Berättar-10:an.
B: Skriv rent berättelsen. OBS! Berättelsen behöver inte byggas ut. Det räcker med en 10-meningsberättelse!
C: Använd stödorden i Berättar-10:an eller -20:an som utkast. Låt eleven ta emot respons och bygg sedan ut berättelsen.
1. Samla fakta om ett djur eller en person i ett karaktärsschema.
2. Berättar-10:an. Utgå från insamlade fakta om karaktär och miljö och låt eleverna svara på frågorna med hjälp av dem.
3. Du - läraren - fungerar som sekreterare och antecknar elevernas ord och formuleringar.
4. Återberätta berättelsen direkt.
5. Skapa en bilderbok eller en digital berättelse tillsammans.
Läs om hur ett längre berättelsebygge kan planeras.
Hämta fakta om djur och natur till nya spännande berättelser.
Önskar du fortlöpande på miljö och natur-tema eller lektions-"tips"?
I Bilagan finns resurser för en spännande och varierad undervisning!
Prenumerera gratis!
Berättar-10:an i Träningsskolan.
Berättar-10:an i Förskolan. Läs berättelsen om katten, humlan Pluto och de 10 vattendropparna.
Lär om arbetet på Sörgårdsskolan i Gislaved.
Läs mera om Makete-metoden som sammanfattas i Författarskolan.
Skrivarkurser arrangeras på olika platser. Läs mera här.
Ja, vad gäller? Hur får övningarna, bilderna och kopieringsunderlagen användas?
Läs mera om upphovsrätten här.
Bli provmedlem gratis på Skrivboken.nu - en författarskola för alla åldrar.
Foto: Veronica Grönte
© Veronica Grönte och Argument Förlag 2002 & 2009
____________________________________________________________________
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgiften.
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Senast uppdaterad (14 september 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications