Dokumentationstext: Anneli Albinsson
Smedjans förskola, Vetlanda
Ålder på barnen: 3-4 år
En grupp med åtta barn i ålder 3-4 år fick i uppdrag att tillsammans med mig skapa en berättelse. Jag hade i förväg valt ut en mängd föremål som var okända för barnen och som jag hade i en påse. Jag hade också förberett genom att symboliskt lägga ut ett rep där början, mitten och slutet var markerat.
Barnens medverkan
Barnen fick sitta i en halvcirkel där jag hade placerat en liten röd rund matta där jag introducerade alla föremål som fanns i påsen. Barnen fick sedan lämna förslag på och komma överrens om vad eller vem berättelsen skulle handla om. Efter diskussion enades de om två huvudkaraktärer - dockan Alicia och Tigerkatten.
Nästa gemensamma beslut var - vad skulle de göra och vad var deras mål? De kom snabbt överrens om att karaktärernas längtan var att få åka luftballong. Jag placerade då dockan Alicia och Tigerkatten vid repets början och luftballongen vid repets slutända. Jag använde sedan delvis frågeställningar utifrån Berättar-10:an och Berättar-9:an men även spontana frågeställningar eller tankar som dök upp. Vad skulle nu hända på väg till luftballongen? Barnen fick utefter vägen välja var sitt föremål och ge förslag på händelser, reaktioner och lösningar. När vi nått fram till luftballongen hade vi fått ihop en lång berättelse med många händelser. Föremålen stod utplacerade längst repet i den ordningen de valts och jag vävde ihop berättelsen.
Barnens reaktion
Alla barn var ivriga och deltog aktivt hela tiden. De tyckte det var väldigt roligt att göra detta tillsammans. De hade många idéer om händelseförloppet.
Personlig reflektion
Jag blev mycket positivt överraskad vilken otroligt bra och fantasifull berättelse barnen fick ihop. När barn fantiserar är ingenting omöjligt och en berättelse kan se ut hur som helst och vad som helst kan hända utan att det känns konstigt. Där tror jag att vi vuxna skiljer oss från barnen. Vi vuxna vill att allt ska vara så perfekt och riktigt.
Hemma i lugn och ro fotograferade jag alla föremål som barnen valt och satte i dem i dess rätta sammanhang. Jag skrev ut dessa bilder på datorn och skrev också rent deras berättelse. Jag satte ihop allt till en storbok som jag laminerade i ett ex som finns på förskolan. Därefter samlade jag hela förskolegruppen (även de som inte varit med och gjort berättelsen) och läste upp sagan.
Jag har även gjort en digital berättelse av sagan i Photo story. Denna har jag vid dags datum inte visat för barnen, men det kommer.
Barnens reaktioner
När jag visade det färdiga resultatet (storboken) och läste upp hela berättelsen med bilderna till, syntes det att barnen blev jättestolta. De kände igen sig och gjorde kommentarer som "jag vet vad som händer" och "det var jag som valde hästen".
Sammanfattning och personlig reflektion
Detta är ett mycket roligt och stimulerande sätt att arbeta på. Men det tar tid. Det krävs både eget intresse och engagemang för att det ska bli ett bra resultat.
______________________________________________________________
Berättelsens skapad under kompetensutveckling i Vetlanda kommun
Ansvarig utvecklingsledare: Ingela Nyberg
Kursledare: Veronica Grönte
______________________________________________________________
Läs om hur du kan använda MaketeMetodens material och vad upphovsrätten innebär.
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgiften.
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Senast uppdaterad (27 mars 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications