Carl fiskar

Vill du också pröva digital berättarteknik? Photostory är mycket lätt att lära sig.
Se instruktionsfilm och ladda ner programmet här.

Berättelsen är skapad med hjälp av Berättar-10:an

Berttar-10_anmanniska

Berättar-10:an är ett fristående kopieringsunderlag till skrivhandledningen Pennvässaren.
© Veronica Grönte och Argument Förlag 2002 & 2005

Carl fiskar

Berättelsen skapad av barn tillsammans med Carina Bergenblad
på Tomasgårdens förskola, Vetlanda
Ålder på barnen: 3-5år

Arbetsgången - en berättelse i sig - början mitt och slut

Carina Bergenblad sammanfattar:

Början - hur startade vi och vilket var målet?

Utgångspunkten var frågorna i Berättar-10:an och Berättar-9:an.
Vi behövde penna, papper, ett ovalt bord att sitta vid och en plats där vi kunde sitta i fred.
Vi kom överens om att vi skulle hitta på en berättelse tillsammans.

Mitten - Hur gick arbetet till?

Barnens medverkan
Barnen fick under en liten stund fundera ut om de skulle vara en sak, människa, sagofigur eller ett djur i berättelsen. När alla tänkt klart skrev jag upp vad varje barn tänkte berätta om, jag ställde frågor kring varje figur baserade på ett urval i de 10 frågorna.

Gruppen var ganska stor. 7 barn, detta bidrog till att jag inte ställde alla frågorna till varje barn. Jag skrev ner barnens beskrivning av sin figur, alla barnen lyssnade på varandra, därefter bestämde vi vem berättelsen skulle handla om och vad figuren skulle göra och hur det skulle sluta.

Efteråt återberättade jag berättelsen med egna ord direkt och skrev sedan ner den till dagen efter då alla ritade sin egen bild till berättelsen. Vi skrev ner texten på bilden och barnen gjorde sin egen framsida på sitt eget exemplar av den gemensamma berättelsen. Kopierade allas bilder så varje barn fick en alldeles egen bok med sin egen framsida på.

Barnens reaktion
Barnen var så stolta över sin bok, vi läste den för barnen på de andra avdelningarna på en storsamling. Detta förde med sig en massa små berättelser till teckningar som barnen gjorde själva, de kom och visade sedan fick jag skriva ner deras berättelse om bilden.

Reflektion

Jag blev förvånad över att alla kunde vara så koncentrerade under den långa tid som uppbyggnaden av berättelsen tog. Barn kan och vill mycket, man måste bara som vuxen hitta bra sätt att fånga och inspirera dem på. Tänk på att ha tid och vara förberedd med material som behövs.

Slutet - Hur blev det?

Slutprodukten blev en egen bok till varje barn, dessutom en digital berättelse med inläst text på datorn. Nu läste jag texten, men barnen skulle mycket väl kunna berätta själva till sin bild.
Barnens egna teckningar finns laminerade som bok i ett ex hos mej, varje barn har var sin bok hemma nu.

Barnens reaktioner
Barnen vill se berättelsen på datorn och de pratar om att de har samma bok hemma. Vi har en berättelse uppsatt på väggen på avdelningen och den visar de stolt för alla som kommer på besök. Viktigt är vad de själva sagt och ritat i berättelsen.

Sammanfattning och personlig reflektion

Detta arbetssätt ger barnen en känsla av att jag kan göra en egen berättelse tillsammans med andra eller själv, fantasin får flöda, "allt behöver inte vara på riktigt". Berättelsen kan varieras på många olika sätt, vi kan berätta utifrån ett foto taget i skogen, vi kan göra en film runt något som fångar barnen på en samling. Det ska vara en liten grupp barn man har med sig, då får alla vara nära hela tiden och man kan förklara på ett bra sätt så alla förstår.

Barn är så nyfikna och vetgiriga så kommer du bara med idéer kan det utvecklas till vad som helst.
Summan av kardemumman: Frågorna var bra, man kan ha dem som stöd i sitt skrivande, men behöver inte svara på dem en efter en när gruppen är stor,  då kan det bli för uppradat och långt. Att svara på dessa frågor är ett bra sätt att tänka till själv.

__________________________________________________________

Vill du också skapa en digital berättelse eller film? Se instruktionsfilmer och ladda ner program här.

Berättelsens skapad under kompetensutveckling i Vetlanda kommun
Ansvarig utvecklingsledare: Ingela Nyberg
Kursledare: Veronica Grönte

__________________________________________________________

Läs om hur du kan använda MaketeMetodens material och vad upphovsrätten innebär.

Skrivarkurs

Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgiften.

Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvässaren ges ut på Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nästa nivå!

Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications