Pennvässaren finns från 1 febr 2012 att beställa från Studentlitteratur.
Att berätta är ungefär som att måla. En konstnär skapar en bild som sätter igång en reaktion hos betraktaren. Interaktionen förvandlar motivet. I samspelet mellan betraktaren och konstverket frigörs tankar och känslor. Konstnären behöver inte tala om vad betraktaren ska uppleva. Känslorna kommer ändå. s 119
Att berätta är som att filma. Vi kan likna berättandet och skrivandet vid en filmproduktion där regissören arrangerar miljöer och fångar scener där någonting händer och behöver inte förklara för publiken vilka scener som är kusliga, äckliga, vackra eller romantiska. Den som ser filmen känner! s 119
Att berätta handlar om att presentera bilder för läsaren. Bildskapandet är användbart i alla sammanhang men särskilt värdefullt när vi vill beröra en större heterogen målgrupp.
I Pennvässaren finns övningar som tränar oss att iaktta och beskriva ögonblick eller bildsekvenser på ett iakttagande, "objektivt" sätt, övningar där vi försöker utesluta våra egna synpunkter och värderingar och bara "måla av" det som händer, det vi ser och hör. Jämförande textexempel hjälper oss förstå varför en text berör oss eller inte.
Oftast när vi berättar och skriver varvar vi gestaltande beskrivningar med karaktärernas inre monologer eller dialoger. Vi blandar omedvetet "objektivt" iakttagande med personligt tyckande. För att förstå skillnaden mellan "objektiva" och "subjektiva" formuleringar och upptäcka i vilka sammanhang de olika skrivsätten passar in, finns i Pennvässaren övningar som försöker renodla dessa båda texttyper.
Här följer ett exempel. Två texter som presenterar helt olika stämningar. En "Lumumma/Maluma"- och en Takete-text.
Bild: Lumumma (Maluma) och Takete/Makete-metoden/Pennvässaren
Det är en månad kvar till jul. Kvällen närmar sig. Regnet piskar i asfalten. Spitzi Tjärv står i sin kiosk och väntar på kunder. Hon firade sin 44-årsdag i torsdags. Spitzi är kortklippt och hennes spikraka frisyr pekar åt alla håll. Mascaran är fördelad över hela ansiktet. Hennes läppar saknar leende. Den beige kortärmade nylonrocken har fläckar av lakrits och kaffe. Spitzi lyssnar på nyheterna. Börskrasch. Rostiga bilar far förbi. Spitzi tittar på klockan, spottar på fönsterrutan och torkar bort en fluglort. Hon gräver fram en chokladpralin bland lakritsremmarna.Hon hör en buss bromsa in. En hund tjuter.
Sommaren har just börjat. Solen står högt på himlen. Björkens grenar vajar långsamt. Elin sitter i sanden vid vattenkanten. Hon har nyss fyllt fem år. Elins ansikte är runt. Håret är långt och lockigt. Hon har en rosa klänning och ett vitt brodyrförkläde på sig. Vågorna skvalpar och fåglarna kvittrar. Vattnet ute vid Långenabbe glittrar. Elin tvättar sin docka i badkaret hon grävt i sanden. Hon nynnar på Idas som-marvisa. Mamma ropar: "Kom Elin! Det blir nybakta bullar till saften!"
Analysera texterna genom att söka de ord som förstärker det hårda och det mjuka. Den första texten är fylld med taketeord; regnet piskar, asfalten, Spitzi Tjärv, kiosk, 44, kortklippta, spikrak, pekar, fläckar, börskrasch, rostiga, spottar, fluglort, lakrits, en buss bromsar, tjuter. Vad är det i texten om sommaren som gör den så mjuk? Vilka ord är Lumumma/Maluma?
Övningen kan utföras av både barn och vuxna. Läs om vilka förberedelser som kan göras för att alla som skriver ska bli nöjda med sin text. Se "Lumumma- och Taketestämning, Pennvässaren sid 130 - övn 47.
När vi arbetar med Makete-metoden utnyttjar vi bildkort men också stillbilder från spelfilm för att träna upp förmågan att beskriva "objektiva" bilder på ett fotograferande sätt. Vi "målar av" filmklipp med våra ord och sänder över dem till mottagaren, som modellen nedan visar. De gestaltade texterna rymmer en un-dertext som vi med hjälp av responsfrågor tränar oss att upptäcka och dra upp till ytan.
Bild: Undertext /Makete-metoden/Pennvässaren © Veronica Grönte & Argument Förlag
Genom att vi arbetar med gissningslekar när vi söker efter tomrummen i varandras texter skapas intres-santa och meningsfyllda textsamtal. När vi förstår vad en undertext är och när vi själva med hjälp av uppgiftskort kan skapa sådan i våra texter övar vi upp vår medvetenhet och samtidigt vår läsförståelse.
När vi börjar ana vad det innebär att vara medskapare i en text som vi hör, läser eller ser - blir våra textsamtal mer och mer utvecklande.
När vi upptäcker hur intressant det är att försöka fylla ut tomrummen mellan orden, hur roligt det är att spekulera kring orsaksammanhangen i varandras texter, börjar vi också förstå varför vi bör vara sparsamma med att använda värderande adjektiv och adverb när vi själva berättar och skriver. Vi börjar gestalta "objektiva" bilder för att det är så spännande att höra hur lyssnaren tänker och känner.
Vi får en medvetenhet om att texter rymmer mer än bara de ord vi hör berättas, mer än det vi läser i boken och mer än det vi ser och hör på filmen. Denna vetskap gör att vi kan utvecklas i att få fram underliggande budskap när vi på ett praktiskt sätt arbetar med att vidga textbegreppet.
Varför inte börja med en stumfilm? Då tvingas vi att helt och hållet fokusera på bildspråk och symbolik - dvs undertext.
Pennvässaren s 117 - Skriv av vad en figur gör / övn 43
s 119 - Göm orden / övn 44
s 153 - Zooma in vid hinder / övn 56
s 158 - Liten detalj väcker den stora frågan
s 159 - Skriv som nyhetsreportrarna fotograferar / övn 57
Makete-metoden presenterar korta skrivna texter som särskiljer och renodlar gestaltande och värderande texter. Genom att jämföra följande ögonblicksbilder får eleverna hjälp att förstå vad det innebär att läsa mellan raderna och kan själva utvecklas i att skriva gestaltande.
A. Olle gick inte fram till Tomas och Per på rasten. Han stod kvar vid ytterdörren, tryckte sig mot väggen och ritade med foten i det blöta gruset. Han spanade ut över skolgården och kastade en omärklig blick på skolklockan. Fjorton minuter kvar på rasten.
B. Olle var så blyg att han inte vågade gå fram till Tomas och Per på rasten. Han var rädd. Han stod vid ytterdörren och hade långtråkigt. Rasterna var alltid jättelånga, tyckte han. Han kände sig ensam för han hade inte riktig kompis i klassen.
Läs i Pennvässaren, sid 119, om hur du kan arbeta med dessa båda texter tillsammans med eleverna.
Det låter enkelt - och det är det! Så här kan vi göra!
Pennvässaren
s 119 - Olle, Tomas och Per på rasten / övn 44
s 159 - Skriv som nyhetsreportrarna fotograferar / övn 57
Pennvässaren
sid 114 - Beskriv/gestalta en figur / övn 42
sid 119 - Skriv av en figur / övn 43
sid 121 - Göm orden /övn 44
sid 124 - Gömda egenskaper / övn 45
Pennvässaren
sid 162 - Inre monolog (bildkort används) / övn 58
sid 165 - Vem är det som tänker? (bildkort används) / övn 60
sid 168 - Att skriva dialog / övn 61
sid 159 - Skriv som nyhetsreportrar fotograferar / övn 57
sid 123 - Introducera gestaltandet av en karaktär / övn 45
sid 123 - Introducera gestaltandet av en karaktär / övn 45
sid 150 - Skriv dagbok / övn 54
sid 150 - Skriv vykort / övn 55
sid 150 - Skriv vykort / övn 55
sid 204 - Botsvalds morgon - en början / övn 66
Pennvässaren
sid 252 - Utvecklingstrappan - ett ögonblick / övn 81
sid 158 - Det stora i det lilla / övn 57
Pennvässaren
sid 126 - Isberget
sid 129 - Vandra in i en bild / övn 46
sid 130 - Lumumma och Taketestämning / övn 47
sid 134 - Lumumma och Takete på bussen / övn 48
sid 136 - Gestalta väder och vind / övn 50
sid 136 - Jag öppnade dörren / övn 49
sid 141 - Gestalta sinnesupplevelser / övn 52
sid 145 - Nyskapande bildspråk / övn 53
sid 157 - Zooma in detaljer vid ett hinder / övn 56
sid 159 - Skriv som nyhetsreportrar fotograferar / 57
sid 159 - Skriv som nyhetsreportrar fotograferar / 57
sid 163 - Sällskapsspel / övn 58
sid 165 - Vem är det som tänker? / övn 60
Till flera av övningarna finns kopieringunderlag.
Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen om en ökad måluppfyllelse.
Läs om upplägget av författarskolan här.
Bli provmedlem gratis på Skrivboken.nu - en författarskola för alla åldrar.
Ja, vad gäller? Hur får övningarna, bilderna och kopieringsunderlagen användas?
Läs mera om upphovsrätten här.
Bli provmedlem på Skrivboken.nu - en författarskola för alla åldrar.
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgift.
Text och foto © Veronica Grönte 2002 och 2007
Senast uppdaterad (14 september 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications