Pennvässaren finns från 1 febr 2012 att beställa från Studentlitteratur.
OH-verlag - Illustrationer: © Ely Raman 1994
Det traditionella sättet att planera en berättelse är att först fundera över VAD berättelsen ska handla om, vilket budskap den ska ha, vilken genre den ska uttryckas genom och vem som är målgruppen. I Makete-metoden förkortar vi planeringsarbetet för nybörjaren, fokuserar på huvudkaraktären och frågar vi oss endast VEM berättelsen ska handla om. Vi kommer på så sätt igång med skrivproceduren snabbare. Alltså, vi börjar med att skapa en karaktär utan att fundera över fortsättningen. (Se karaktärsschema nedan.)
Utifrån karaktärens egenskaper, talanger, relationer, drömmar, rädslor och hemligheter uppstår en konflikt och en längtan - ett behov. Målet formuleras.
En fiktiv huvudkaraktär kan skapas helt och hållet utifrån fantasin eller med något hjälpmedel, exempelvis en bild. En god regel är att en karaktär som vi skapar i skolan ska vara okänd för kamraterna, och inte heller ha samma namn som någon klasskamrat.
Till flera av Pennvässarens övningar används bildkort och symbolkort. Dessa finns samlade i asken Inspiration som går att beställa hos Argument Förlag. Bilderna är interaktiva, de sätter igång reaktioner hos betraktaren. När ett och samma Persona-kort kombineras med ett Saga-, Habitat- eller OH-kort förvandlas karaktären - ett nytt livsöde träder fram.
Vem är denne huvudkaraktär? Hur ser vardagen ut? Längtan?
Vem är denne huvudkaraktär? Hur ser vardagen ut? Längtan?
Vem är denne huvudkaraktär? Hur ser vardagen ut? Vad längtar han efter?
OH-verlag - Illustrationer: Kort till vänster © Ely Raman 1994 Kort till häger © Christian Gronau 1993
Bildkorten finns att beställa här eller här.
Huvudkaraktären och hennes/hans mål det centrala i berättelsen. Poängtering och överbetoning av underlättar berättandet.I Makete-metoden är huvudkaraktärens roll överbetonad. Huvudkaraktärens väg mot mål poängteras ständigt och det är kring huvudkaraktärens längtan och vandring som hela berättelsen byggs upp. Händelseförloppet uppstår kring huvudkaraktärens längtan, men kommer i andra hand.
Bild: Del av karaktärsschema/Makete-metoden/Pennvässaren 2002
Huvudkaraktären är en tjej som heter...
För yngre elever kan det vara lättare att besvara frågor. Hjälpord finns för att sätta fart på tankarna och underlätta proceduren.
Bild: Del av karaktärsschema/© Veronica Grönte & Argument Förlag
Hämta hem tre olika karaktärsscheman. De ingår i kopieringsunderlaget till Pennvässaren.
Med en välkänd huvudkaraktär känns det både enkelt och naturligt att finna ett sannolikt dilemma och ett trovärdigt mål. Karaktärens starka och svaga sidor, problematik och drömmar finns ju redan formulerade. Uppslag till olika yttre och inre hinder samt lösningar till dessa finns också att hämta i schemat. Här kan även många utgångspunkter till plats- och miljöbeskrivningar hämtas.
Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen om en ökad måluppfyllelse.
För att motivera eleverna inför arbetet med att skapa egna karaktärer kan följande övningar användas:
Pennvässaren:
sid 95 - Introducera Fredrika och hennes dilemma
sid 95 - Vad väljer huvudkaraktären Fredrika? / övn 31
sid 92 - Vem är Gunnar?/ övn 30
Bild: Lumumma (Maluma) och Takete/Makete-metoden/Pennvässaren
Arbetet inleds med övningar kring Lumumma/Maluma och Takete
Pennvässaren:
sid 82 - Lumumma och Takete
sid 84 - Saftimprovisation / övn 26
sid 85 - Lumumma ochTaketeord / övn 27
sid 89 - Lumummaögonblick / övn 28
sid 314 - Vad är en huvudkaraktär?
sid 99 - Vad ska man tänka på när man skapar en huvudkaraktär?
sid 100 - Skapa en gemensam huvudkaraktär / övn 32
sid 101 - Karaktärsbeskrivning / övn 33
sid 101 - Skapa ytterligae en gemensam huvudkaraktär / övn 34
sid 102 - Huvudkaraktären i skönlitteraturen/ övn 35
sid 102 - Skapa en egen karaktär / övn 36
Pennvässaren:
sid 81 - En karaktärs egenskaper och handlingar - ett isberg
sid 107 - Väl sammansatta karaktärer
Karaktärsschemat kommer till stor nytta under skrivprocessen. Där finns all information sparad. Detta hjälper författaren att låta karaktären behålla sin personlighet genom hela berättelsen.
Att börja ett berättelsebygge - genom att allra först skapa en karaktär i ett särskilt schema - är ett av de moment i Makete-metoden som uppfattats som "nytt" och som underlättar för eleverna att komma igång med sin berättelse. Men detta sätt att arbeta är "bakvänt" och har fått kritik, vilket är förståeligt. De flesta dramatiker, författare och filmskapare skulle nog vara lite tveksamma till att börja skapa en huvudkaraktär som inte har någon handling eller konflikt att relatera till. Hur ska man kunna skapa en karaktär innan man vet vad man ska berätta om?
Detta är en intressant fråga att diskutera. Aristoteles menar att handlingen kommer först och karaktärerna sedan. Först när handlingen är planerad skapas karaktärerna, och deras funktion är att göra budskapet levande och trovärdigt.
"Fabeln (handlingsförloppet/en kombination av händelser) är tragedins grundprincip, så att säga dess själ; på andra plats kommer karaktärerna. [...] Tragedin är efterbildning av handling, och först genom att efterbilda handlingar efterbildar den handlande personer..."
Om diktkonsten sid 34 - Alfabeta Anamma
Tanken i Pennvässaren är dock att nybörjaren så småningom ska få en tillit till sin fantasi och förmåga så att det blir möjligt att först fundera över budskap som ska förmedlas, och sedan skapa karaktärer som passar in och kan "leva" detta budskap.
Pennvässaren:
sid 267 - Berättelse utifrån en dramatisk situation / övn 87
sid 271 - Berättelse utifrån en premiss / övn 88
sid 275 - Skrivhjälp
Men... kanske ligger det även något i vad Kjell Sundstedt skriver i sin bok Att skriva för film: "En karaktär kan födas på helt olika sätt. För det första, grundidén/intrigen skapas och ur den formas karaktären. För det andra, karaktären föds och ur den växer intrigen. Vad som är den bästa lösningen på "uppväxten" finns inget absolut svar på, men ett växelspel är oftast det bästa. Det ena är förutsättningen för det andra." (Pennvässaren sid 80)
En annan tanke:
"Konflikten är grunden för allt dramatiskt berättande, men utan karaktärer uppstår ingen konflikt."
Huvudkaraktären är den viktigaste av rollinnehavarna. En huvudkaraktär är inte vem som helst utan måste vara speciell på något sätt. Viktigt är att karaktären har både goda och dåliga, starka och svaga sidor. Alla delar hos en karaktär måste dessutom passa ihop. Det är det som gör karaktären trovärdig.
Huvudkaraktären behöver inte vara en människa.
Pennvässaren:
sid 80 - Hur lär vi känna en karaktär?
sid 99 - Lär känna din karaktärsid 101 - Karaktärsbeskrivning / övn 33
sid 104 - Karaktären innanför skalet / övn 37
sid 107 - Sammansatta karaktärer / övn 107
sid 108 - Medaljens fram- och baksida / övn 108
sid 92 - Vem är Gunnar? / övn 30
sid 95 - Vad väljer Fredrika? / övn 31
sid 110 - Varför gör de som de gör? / övn 41
Innan vi börja berätta om karaktären måste vi veta hur hon tänker. Här finns olika vägar att gå. Vi kan berätta för en kamrat om vår karaktär, Vi kan rita en bild av henne. Vi kan fundera över vad hon skulle göra i olika situationer. Vad skulle huvudkaraktären göra om hon ombeds städa sitt rum, får en levande gris i present eller ombeds sy en brudklänning till sin bästa väninna? Hur reagerar hon om hon möter Takete på bussen?
En huvudkaraktär är inblandad i ett drama tillsammans med en eller flera skurkar/förstörare, fiender - och hjältar/hjälpare,vänner. Läs här en förenklad sammanställning om deras olika funktioner.
Pennvässaren:
sid 104 - Karaktären innanför skalet / övn 37
sid 110 - 6 karaktärer gör ett inbrott av 6 olika skäl / övn 40
sid 104 - Varför gör de som de gör? / övn 41
sid 104 - Varför gör de som de gör? / övn 41
sid 91 - Hitta Lumumma och Taketekaraktärer / 91
Till flera av övningarna finns kopieringunderlag.
Läs om upplägget av författarskolan här.
Ja, vad gäller? Hur får övningarna, bilderna och kopieringsunderlagen användas?
Läs mera om upphovsrätten här.
Bli provmedlem utan kostnad på Skrivboken.nu - en författarskola för alla åldrar.
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Text, teckningar och foto © Veronica Grönte 2002 och 2007
Bildkort Persona/vänsterspalten © Ely Raman 1994
Bildkort Habitat/högerspalten © Christian Gronau 1993
Bildkorten härstammar från http://www.oh-cards.com/
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgift.
.
Senast uppdaterad (14 september 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications